
Mikä on avainsanatutkimus?
Avainsanatutkimus on keskeinen osa hakukoneoptimointia. Avainsanatutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä, millaisilla avainsanoilla sivusto nousee esiin hakukoneissa, millaisia hakuja aiheeseen liittyen tehdään (eli millaisilla avainsanoilla sivusto voisi tulevaisuudessa nousta esiin hakukoneissa) sekä siitä, millainen on eri avainsanojen kilpailutilanne.
Avainsanatutkimuksen pohjalta tehdään päätökset hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä eli siitä, miten olemassa olevia sisältöjä tulisi kehittää ja mitä uusia sisältöjä sivustolle tulisi luoda, jotta sivustolle saataisiin houkuteltua lisää liikennettä hakukoneista.
Avainsanatutkimusta voidaan tehdä suppeasti tai laajasti. Suppea avainsanatutkimus tarjoaa tiedon siitä, millaisilla avainsanoilla sisältöjä kannattaa lähteä optimoimaan, kun tavoitteena on laajempi hakukonenäkyvyys. Laaja avainsanatutkimus taas auttaa edellisen lisäksi myös tekemään kilpailija-analyysia ja syventämään ymmärrystä kohderyhmästä.
Avainsanatutkimus toimii siis hakukoneoptimoinnin perustana, mutta parhaimmillaan se voi auttaa suunnittelemaan ja kehittämään yrityksen koko markkinoinnin kokonaisuutta.
Mitä tarvitsen avainsanatutkimuksen tekemiseen?
Tavoite
Ennen avainsanatutkimuksen aloittamista sinun kannattaa kirkastaa itsellesi, millaista tietoa tutkimukselta kaipaat ja mikä on tutkimuksen tavoite. Tavoite määrittää sitä, millä laajuudella tutkimus kannattaa toteuttaa.
Tavoitteitasi voi olla esimerkiksi yksi tai useampi seuraavista:
- Saada tietoa sivustosi hakukonenäkyvyyden ja -optimoinnin nykytilanteesta sekä siihen vaikuttavista seikoista.
- Saada tietoa siitä, millä avainsanoilla aiheestasi haetaan tietoa.
- Saada tietoa siitä, millä avainsanoilla sinun kannattaa tähdätä lisänäkyvyyteen ja millä taas ei (avainsanojen hakujen määrä ja helppous/vaikeus).
- Saada tietoa ja inspiraatiota siihen, miten voit hyödyntää valittuja avainsanoja sisällöissäsi.
- Saada tietoa markkinasta ja kilpailutilanteesta – mitkä toimijat hakukone määrittelee suurimmiksi kilpailijoiksesi?
- Saada tietoa kilpailijoistasi ja tutkia heidän hakukonestrategioitaan.
- Saada lisää ymmärrystä aiheestasi ja kohderyhmästäsi hakuintentioita analysoimalla.
Kannattaa myös pohtia hakukoneoptimointiin käytössä olevia resursseja: jos sinulla ei ole aikaa tai rahaa tehdä hakukoneoptimointia, avainsanatutkimuksesta saatava tieto on sinulle suurimmilta osin turhaa ja voi pahimmillaan vain lisätä stressiä. Avainsanatutkimuksesta saatu tieto voi vanhentua nopeasti, joten sitä ei kannata tehdä huvin vuoksi odottamaan parempaa hetkeä, vaan tutkimus kannattaa tehdä silloin, kun siitä saatua tietoa voidaan oikeasti hyödyntää.
Jos sinulla on hakukoneoptimointiin käytettävissä vain vähän resursseja, joudut käyttämään luovuutta siinä, millä sanoilla lähdet tavoittelemaan näkyvyyttä. Sinun ei kannata tavoitella avainsanoja, joista kilpailet isojen, mahdollisesti kansainvälisten toimijoiden kanssa, mutta voit tutkia mahdollisuutta päästä näkyvyyskilpailuun mukaan ns. pitkän hännän avainsanoja hyödyntämällä.
Työkalut
Yksinkertaisimmillaan ja hakukoneoptimointityön ollessa vasta alkutekijöissään avainsanatutkimusta voi tehdä ilman erityisiä työkalujakin esimerkiksi kilpailijoiden sivustoja tutkimalla. Hyvä työväline on tietysti hakukone: voit tutkia, millaisia sanoja hakukone suosittelee, kun alat kirjoittaa hakukenttään jotakin, ja millaisia tuloksia eri hakusanoilla tulee.
Kattavimman tiedon saat, kun otat avainsanatutkimusta varten käyttöön jonkin siihen suunnitellun työkalun. Tällaisia työkaluja ovat esimerkiksi Ahrefs ja Ubersuggest.
Esimerkiksi maksullisella Ahrefs-työkalulla voit tutkia helposti Googlen haetuimpia termejä, kilpailijoidesi sivustojen kävijämääriä, avainsanoja ja suosituimpia sisältöjä.
Tavoitteelliseen hakukoneoptimointiin erillinen työkalu on melkeinpä pakollinen apuväline, koska sen avulla voit seurata, miten oma näkyvyytesi valituilla avainsanoilla kehittyy ajan myötä ja pääset analysoimaan, millaiset asiat näkyvyyteen vaikuttavat.
Näin teet avainsanatutkimuksen
Näillä ohjeilla teet avainsanatutkimuksen hyödyntäen jotakin siihen tarkoitettua työkalua.
Vaihtoehto A: Sinulla on jo olemassa oleva sivusto
- Aloita ideoimalla toimintasi kannalta olennaisia avainsanoja, eli sanoja ja termejä, joilla ihmiset saattaisivat hakea tietoa aiheestasi. Kerää ne listaksi itsellesi.
- Tutki seuraavaksi, mitä avainsanoja työkalu tunnistaa sivustoltasi. Ovatko sanat relevantteja toimintasi ja tavoitteidesi kannalta? Millainen on sijoituksesi relevanteilla avainsanoilla? Lisää listaasi ne tunnistetut avainsanat, jotka ovat mielestäsi relevantteja.
- Tutki sitten, mitkä sivustot työkalu määrittelee hakukonekilpailijoiksesi. Ovatko ne relevantteja kilpailijoita?
- Tutki, mitä avainsanoja työkalu löytää relevanteilta kilpailijoiltasi. Olisiko siellä avainsanoja, joilla sinunkin olisi hyvä löytyä? Jos on, lisää ne listaasi.
- Nyt sinulla on lista avainsanoja. Tutki työkalulla jokainen listaamasi sana:
- Millainen on avainsanan hakuvolyymi? Haetaanko sitä vähän, keskinkertaisesti vai paljon? Tämä tieto vaikuttaa siihen, kannattaako sinun lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä kyseisellä sanalla (haluat tietysti käyttää energiasi sellaisten sanojen optimointiin, joita oikeasti haetaan).
- Onko avainsanalla helppo vai vaikea saada näkyvyyttä (keyword difficulty)? Tämä tieto vaikuttaa siihen, kannattaako sinun lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä kyseisellä sanalla (huomioi resurssisi – näkyvyys suosituilla avainsanoilla voi vaatia isoja panostuksia).
- Mitkä ovat avainsanaan liittyvät termit (related/matching terms)? Entä millaisia ovat suosituimmat sivustot/sisällöt, jotka avainsanalla löytyvät?
- Vaikuttaako siltä, että hakuintentio tukee tavoitteitasi? Tämä tieto vaikuttaa siihen, kannattaako sinun lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä kyseisellä sanalla (jos avainsana on haettu, mutta sanaa haetaan eri merkityksessä kuin siinä missä toivoisit, näkyvyys ei palvele sinua vaan voi pidemmällä aikavälillä olla näkyvyydellesi haitallista).
- Esimerkki: Tarjoat johdon konsultointia ja pohdit, olisiko sinun hyvä löytyä hakukoneista termillä ”johdon konsultti”. Tutkit termiä työkalulla ja huomaat, että liittyvät haut ovat ”johdon konsultti palkka” ja ”mitä johdon konsultti tekee”. Ymmärrät, että nämä haut eivät palvele tavoitettasi myydä lisää johdon konsultin palveluja, etkä siis käytä aikaasi tämän termin optimoimiseen. Poistat termin listaltasi.
- Löydätkö listaasi uusia avainsanoja? Muista myös pitkän hännän avainsanat.
- Miten kilpailijasi käyttävät avainsanaa? Opitko jotain uutta tai saatko ideoita uusista avainsanoista?
- Järjestele listasi sanat siten, että tiedät, mitkä avainsanat ovat kaikista tärkeimpiä ja mitkä ovat vähemmän tärkeitä. Tee suunnitelma siitä, miten aiot hyödyntää valitsemiasi avainsanoja ja muista priorisointi: kaikkea ei voi optimoida kerrallaan.
- Miten hyödyntää avainsanoja nettisivusisällöissä? Lue vinkit sisällöllistä hakukoneoptimointia käsittelevästä tekstistämme.
Vaihtoehto B: Olet vasta suunnittelemassa sivustoa ja sisältöjä
Jos olet vasta suunnittelemassa sivustoasi ja sisältöjäsi eikä sinulla ole valmista sivustoa, jota tutkia hakukoneoptimointityökalulla, voit silti tehdä avainsanatutkimuksen tutkimalla kilpailijoidesi sivustoja ja etsimällä niiltä avainsanoja tarkempaan tutkailuun.
- Aloita etsimällä & listaamalla tietämiäsi saman alan toimijoita eli kilpailijoitasi.
- Tutki muutama tietämäsi/löytämäsi kilpailijan sivusto hakukoneoptimointityökalulla (vinkki: valitse tutkittavaksi suurimmat toimijat eli ne, jotka todennäköisimmin panostavat hakukoneoptimointiin). Mitä avainsanoja työkalu tunnistaa sivustolta? Miten avainsanoja käytetään sisällöissä? Poimi talteen toimintasi kannalta oleelliset avainsanat.
- Tutki nyt työkalulla yksitellen poimimiasi avainsanoja: mitä uusia kilpailijoita löydät avainsanojen kautta?
- Toista askel 2: Tutki uusia löytämiäsi kilpailijoita ja poimi talteen relevantteja avainsanoja.
- Nyt sinulla on lista avainsanoja. Tutki työkalulla jokainen listaamasi sana:
- Millainen on avainsanan hakuvolyymi? Haetaanko sitä vähän, keskinkertaisesti vai paljon? Tämä tieto vaikuttaa siihen, kannattaako sinun lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä kyseisellä sanalla (haluat tietysti käyttää energiasi sellaisten sanojen optimointiin, joita oikeasti haetaan).
- Onko avainsanalla helppo vai vaikea saada näkyvyyttä (keyword difficulty)? Tämä tieto vaikuttaa siihen, kannattaako sinun lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä kyseisellä sanalla (huomioi resurssisi – näkyvyys suosituilla avainsanoilla voi vaatia isoja panostuksia).
- Mitkä ovat avainsanaan liittyvät termit (related/matching terms)? Entä millaisia ovat suosituimmat sivustot/sisällöt, jotka avainsanalla löytyvät?
- Vaikuttaako siltä, että hakuintentio tukee tavoitteitasi? Tämä tieto vaikuttaa siihen, kannattaako sinun lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä kyseisellä sanalla (jos avainsana on haettu, mutta sanaa haetaan eri merkityksessä kuin siinä missä toivoisit, näkyvyys ei palvele sinua vaan voi pidemmällä aikavälillä olla näkyvyydellesi haitallista).
- Esimerkki: Tarjoat johdon konsultointia ja pohdit, olisiko sinun hyvä löytyä hakukoneista termillä ”johdon konsultti”. Tutkit termiä työkalulla ja huomaat, että liittyvät haut ovat ”johdon konsultti palkka” ja ”mitä johdon konsultti tekee”. Ymmärrät, että nämä haut eivät palvele tavoitettasi myydä lisää johdon konsultin palveluja, etkä siis käytä aikaasi tämän termin optimoimiseen. Poistat termin listaltasi.
- Löydätkö listaasi uusia avainsanoja? Muista myös pitkän hännän avainsanat.
- Järjestele listasi sanat siten, että tiedät, mitkä avainsanat ovat kaikista tärkeimpiä ja mitkä ovat vähemmän tärkeitä. Tee suunnitelma siitä, miten aiot hyödyntää valitsemiasi avainsanoja ja muista priorisointi: kaikkea ei voi optimoida kerrallaan.
- Miten hyödyntää avainsanoja nettisivusisällöissä? Lue vinkit sisällöllistä hakukoneoptimointia käsittelevästä tekstistämme.

Kaipaatko asiantuntijan näkemystä tai apukäsiä hakukoneoptimointiin?
Autamme sinua mielellämme.