• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön

Digiaargh

WordPress-verkkosivut ja sisällöntuotanto

Digiaargh
  • Palvelut
    • Verkkosivut
    • Verkkokaupat
    • Tekstit ja sisällöntuotanto
      • Asiakastarinat
      • Blogitekstit
      • Copywriting
    • Hakukoneoptimointi (SEO)
  • Verkkosivut
  • Sisällöntuotanto
  • Töitämme
  • Meistä
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
Etusivu » Blogi » Hakukoneoptimoinnin sanasto

Hakukoneoptimoinnin sanasto

☕️ Lukuaika noin 4 minuuttia

11.6.2024

Hakukoneisiin ja hakukoneoptimointiin liittyvä sanasto voi joskus hämmentää. Mitä eroa on esimerkiksi hakukoneystävällisyydellä, hakukoneoptimoinnilla ja hakukonemainonnalla? Ja mitä tarkoittaa hakuintentio? Kokosimme avuksesi päivittyvän hakukoneoptimoinnin sanaston.

Hakukone

Hakukoneen avulla etsitään tietoa internetistä. Hakukoneita ovat esimerkiksi Google, Bing, DuckDuckGo, Baidu ja Ecosia. Google on hakukoneista suurin ja tunnetuin, ja usein sitä käytetäänkin synonyyminä hakukoneelle.

Avainsana, hakusana ja hakutermi

Avainsana tarkoittaa sanaa tai termiä, jolla hakukoneista haetaan tietoa. Avainsanan tulee löytyä sivulta, jonka haluat nousevan esiin hakukoneiden tuloksissa.

Jos haluat esimerkiksi löytyä tuloksista, kun joku hakee ”kampaajaa Seinäjoella”, sinun tulee sisällyttää sisältöihisi sanat ”kampaaja + Seinäjoki”, mielellään lähellä sitä muotoa jolla hakuja tehdään.

Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyydellä tarkoitetaan sitä, miten hyvin tai huonosti sivusto näkyy hakukoneiden hakutuloksissa. Näkyvyys eri hakukoneissa voi vaihdella, eli sivusto saattaa vaikkapa olla korkealla Bingin hakutuloksissa mutta matalalla Googlen tuloksissa.

Huomaa, että hakuhistoriasi saattaa vaikuttaa siihen, millaisia tuloksia hakukone sinulle näyttää – puolueettoman haun teet inkognito eli yksityisessä tilassa.

Hakukoneystävällisyys

Hakukoneystävällisyys voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hakukonenäkyvyys on huomioitu verkkosivuja rakentaessa, mutta hakukonenäkyvyyden eteen ei tehdä aktiivisesti töitä sivuston julkaisun jälkeen.

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan aktiivisia orgaanisia eli maksuttomia toimenpiteitä, joita tehdään, jotta sivusto nousisi paremmin esiin hakukoneiden tuloksissa halutuilla hakusanoilla.

Hakukoneystävällisyyden lisäksi sivustolla voi siis olla esimerkiksi aktiivisesti päivittyvä blogi (kuten tämä!), johon kirjoittamista voidaan kutsua sisältömarkkinoinniksi ja jonka tekstit pyrkivät vakuuttamaan, vastaamaan asiakasta mietityttäviin kysymyksiin tai muutoin poistamaan ostamisen esteitä.

Hakukonemainonta eli SEM (Search Engine Marketing)

Hakukonemainonta tarkoittaa, että hakukonenäkyvyyttä haetaan maksullisella hakukonemainonnalla. Hakukoneissa mainokset näkyvät hakutuloksissa tavallisten tulosten joukossa, yleensä heti sivun alussa.

Hakukoneet näyttävät mainoksia muuttuvien algoritmiensa mukaan käyttäjille, joiden arvioivat olevan kiinnostuneita kyseisestä tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä. Eri ihmisille näytettävät mainokset siis saattavat vaihdella esimerkiksi hakuhistorian mukaan.

Hakusanatutkimus tai avainsanatutkimus

Hakusana- tai avainsanatutkimus on yleensä hakukoneoptimoinnin ihan ensimmäisiä vaiheita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sivuston näkyvyyden kannalta potentiaaliset optimoitavat hakusanat. Hakusanatutkimus voi pitää sisällään monia eri vaiheita, esimerkiksi kilpailija-analyysin tekemistä ja hakuintention selvittämistä.

Sopivia hakusanoja valittaessa tulee huomioida esimerkiksi se, kuinka haettu kyseinen hakusana on ja kuinka suurta kilpailu suosiosta kyseisen sanan kohdalla on.

Lue lisää avainsanatutkimuksen toteuttamisesta.

Hakuintentio

Eri ihmiset voivat hakea samasta aiheesta tietoa hyvin erilaisilla pohjatiedoilla ja erilaisiin tarkoituksiin. Hakuintentiolla viitataan siihen tiedon tarpeeseen, joka hakuja tekevällä ihmisellä on.

Esimerkiksi hakukoneoptimoinnista tietoa etsivä ihminen voi olla vaikkapa digimarkkinoinnin opiskelija, kokenut verkkokauppias, digitoimiston kynäniekka tai hämmentynyt isoäiti. Ensimmäisellä on tavoitteena oppia lisää, toinen haluaa saada vinkkejä sivustonsa näkyvyyden parantamiseen, kolmas tekee kilpailija-analyysia ja neljäs on puhtaasti utelias. Nämä kaikki ihmiset hakevat tietoa erilaisista näkökulmista käsin ja eri sanoja käyttäen. Siksi on tärkeää pohtia, miksi ihminen hakisi tietoa juuri tästä aiheesta ja miten hän sen juuri tätä näkökulmaa ajatellen tekisi. Ethän halua optimoida sivustoasi väärälle kohderyhmälle?

Pitkän hännän avainsana

Pitkän hännän avainsana (long-tail keyword) on yhden sanan sijaan yleensä 3–5 sanasta koostuva hakutermi. Näkyvyyden kasvattaminen pitkän hännän avainsanoilla voi olla helpompaa kuin lyhyemmillä avainsanoilla, koska kilpailu niistä voi olla vähäisempää. Pitkän hännän avainsana on yleensä rajatummin kohdennettu tiettyyn tarpeeseen tai hakuintentioon kuin yksittäinen avainsana, jonka taustalla voi olla monenlaisia tarpeita ja hakuintentioita.

Esimerkkejä pitkän hännän avainsanoista:

  • ”Nettisivut yritykselle hinta” (vs. pelkkä ”nettisivut”)
  • ”Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?” (vs. pelkkä ”hakukoneoptimointi”)

Sisällöllinen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi pitää sisällään toimenpiteitä, jotka voidaan karkeasti jakaa tekniseen ja sisällöllisen hakukoneoptimointiin. Sisällöllisen hakukoneoptimoinnin periaate on selkeä: sisällön tuottamisessa tulee huomioida seikat, joilla varmistetaan, että teksti nousee paremmin esiin hakukoneiden hakutuloksissa.

Olennaista on ymmärtää, että hakukone etsii tietoa ja arvottaa sisältöjä sen perusteella, kuinka rikasta, selkeää ja relevanttia niissä oleva tieto on.

Lue lisää sisällöllisestä hakukoneoptimoinnista.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi (SEO) on verkkosivuston perusta, joka vaikuttaa siihen, kuinka helposti hakukoneet voivat löytää ja indeksoida sivuston sisältöjä. Toimiva tekninen SEO parantaa sivuston suorituskykyä, käyttäjäkokemusta ja näkyvyyttä hakutuloksissa.

Lue lisää teknisestä hakukoneoptimoinnista.

Varaa maksuton SEO-auditointi

Haluaisitko nousta paremmin esiin Googlessa, mutta et tiedä, miten se onnistuisi?

Lue lisää ja varaa

Kategoriassa: Kehitys Markkinointi

Edellinen artikkeli: « Elämää helpottava vinkki asiantuntijan viestintään: rajaa ja palastele
Seuraava artikkeli: Laita kuntoon nämä 3+1 asiaa nettisivuillasi ennen kuin aloitat maksetut mainoskampanjat »

Aargh! Digital Oy

Luova digitoimisto Digiaargh, Tampere. Kaikki oikeudet pidätetään.

Y-tunnus 3233937-5

me@digiaargh.fi

050 547 8678

Heitä viestiä!

Yhteistyökumppaneille

UKK

Tilaa uutiskirje

Materiaalit

Hakukoneoptimointiopas

Pakolliset pahat

Tietosuojaseloste

Evästeasetukset

Kumppanimme