Hakukoneisiin ja hakukoneoptimointiin liittyvä sanasto voi joskus hämmentää. Mitä eroa on esimerkiksi hakukoneystävällisyydellä, hakukoneoptimoinnilla ja hakukonemainonnalla? Ja mitä tarkoittaa hakuintentio? Kokosimme avuksesi päivittyvän hakukoneoptimoinnin sanaston.
Hakukone
Hakukoneen avulla etsitään tietoa internetistä. Hakukoneita ovat esimerkiksi Google, Bing, DuckDuckGo, Baidu ja Ecosia. Google on hakukoneista suurin ja tunnetuin, ja usein sitä käytetäänkin synonyyminä hakukoneelle.
Hakusana ja hakutermi
Hakusanalla ja hakutermillä tarkoitetaan sitä sanaa, jolla ihminen hakee tietoa hakukoneesta, esimerkiksi ”nettisivut”. Joskus hakusana tai -termi on yhdistelmä sanoja, esim. ”nettisivut yritykselle hinta”.
Hakukonenäkyvyys
Hakukonenäkyvyydellä tarkoitetaan sitä, miten hyvin tai huonosti sivusto näkyy hakukoneiden hakutuloksissa. Näkyvyys eri hakukoneissa voi vaihdella, eli sivusto saattaa vaikkapa olla korkealla Bingin hakutuloksissa mutta matalalla Googlen tuloksissa.
Huomaa, että hakuhistoriasi saattaa vaikuttaa siihen, millaisia tuloksia hakukone sinulle näyttää – puolueettoman haun teet inkognito eli yksityisessä tilassa.
Hakukoneystävällisyys
Hakukoneystävällisyys voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hakukonenäkyvyys on huomioitu verkkosivuja rakentaessa, mutta hakukonenäkyvyyden eteen ei tehdä aktiivisesti töitä sivuston julkaisun jälkeen.
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan aktiivisia orgaanisia eli maksuttomia toimenpiteitä, joita tehdään, jotta sivusto nousisi paremmin esiin hakukoneiden tuloksissa halutuilla hakusanoilla.
Hakukoneystävällisyyden lisäksi sivustolla voi siis olla esimerkiksi aktiivisesti päivittyvä blogi (kuten tämä!), johon kirjoittamista voidaan kutsua sisältömarkkinoinniksi ja jonka tekstit pyrkivät vakuuttamaan, vastaamaan asiakasta mietityttäviin kysymyksiin tai muutoin poistamaan ostamisen esteitä.
Hakukonemainonta eli SEM (Search Engine Marketing)
Hakukonemainonta tarkoittaa, että hakukonenäkyvyyttä haetaan maksullisella hakukonemainonnalla. Hakukoneissa mainokset näkyvät hakutuloksissa tavallisten tulosten joukossa, yleensä heti sivun alussa.
Hakukoneet näyttävät mainoksia muuttuvien algoritmiensa mukaan käyttäjille, joiden arvioivat olevan kiinnostuneita kyseisestä tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä. Eri ihmisille näytettävät mainokset siis saattavat vaihdella esimerkiksi hakuhistorian mukaan.
Hakusanatutkimus
Hakusanatutkimus on yleensä hakukoneoptimoinnin ihan ensimmäisiä vaiheita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sivuston näkyvyyden kannalta potentiaaliset optimoitavat hakusanat. Hakusanatutkimus voi pitää sisällään monia eri vaiheita, esimerkiksi kilpailija-analyysin tekemistä ja hakuintention selvittämistä.
Sopivia hakusanoja valittaessa tulee huomioida esimerkiksi se, kuinka haettu kyseinen hakusana on ja kuinka suurta kilpailu suosiosta kyseisen sanan kohdalla on.
Hakuintentio
Eri ihmiset voivat hakea samasta aiheesta tietoa hyvin erilaisilla pohjatiedoilla ja erilaisiin tarkoituksiin. Hakuintentiolla viitataan siihen tiedon tarpeeseen, joka hakuja tekevällä ihmisellä on.
Esimerkiksi hakukoneoptimoinnista tietoa etsivä ihminen voi olla vaikkapa digimarkkinoinnin opiskelija, kokenut verkkokauppias, digitoimiston kynäniekka tai hämmentynyt isoäiti. Ensimmäisellä on tavoitteena oppia lisää, toinen haluaa saada vinkkejä sivustonsa näkyvyyden parantamiseen, kolmas tekee kilpailija-analyysia ja neljäs on puhtaasti utelias. Nämä kaikki ihmiset hakevat tietoa erilaisista näkökulmista käsin ja eri sanoja käyttäen. Siksi on tärkeää pohtia, miksi ihminen hakisi tietoa juuri tästä aiheesta ja miten hän sen juuri tätä näkökulmaa ajatellen tekisi. Ethän halua optimoida sivustoasi väärälle kohderyhmälle?
Varaa maksuton SEO-auditointi
Haluaisitko nousta paremmin esiin Googlessa, mutta et tiedä, miten se onnistuisi?