Jos olet selaillut ja vertaillut verkkosivupalveluntarjoajien sivustoja, olet varmasti huomannut, että verkkosivuprojektien hintahaarukka on todella laaja: sivusto voi maksaa mitä tahansa satasista kymppitonneihin. Ennen tarjouspyyntöjen kysymistä sinun kannattaa hahmotella itsellesi vähintään suuntaa antava budjetti, mutta vieläkin tärkeämpää on tiedostaa, millaisia tarpeita sivustolle on.
Tässä tekstissä kerromme, mitkä kaikki asiat nettisivujen hintaan vaikuttavat ja millaisia asioita budjetin suunnittelussa kannattaa huomioida.
Projektin ja prosessien suunnittelu
Verkkosivuprojektin aikataulutuksessa ja samalla budjetissa pitää huomioida tarvittavat työvaiheet ja niiden sisällöt. Sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pitää erityisen hyvin paikkansa verkkosivuissa. Me keksimme myös uuden sanonnan: huonosti suunniteltu on huonosti tehty. Huonosti tehtyä sivua pitää korjailla jälkikäteen, ja se tulee kalliiksi – jos korjauksia edes on mahdollista tehdä (joskus järkevin ratkaisu on aloittaa alusta, auts!).
Pelkkä suunnitteluvaihe voi sisältää projektista riippuen monia etappeja, kuten suunnittelutyöpajojen fasilitoinnin, hakusanatutkimuksen tekemisen sekä sisältöjen suunnittelun ja teknisen toteutuksen suunnittelun.
Kun projektiasi hoitaa ammattilainen, sinun ei tarvitse käyttää aikaasi suunnitteluun ja prosessien pähkäilyyn tai tuntea epävarmuutta siitä, oletko varmasti muistanut huomioida kaiken. Hyvin tehty suunnittelutyö ja sen avulla säästetty aika nostavat projektin hintaa.
Alusta asti koodattua vai valmispohjia?
Verkkosivujen hintaan vaikuttaa sekä valittu verkkosivualusta että se, lähdetäänkö sivustoa rakentamaan nollasta vai jotain valmista pohjaa hyödyntäen.
Käsityönä räätälöity koodi on aina kalliimpaa kuin valmis.
Jos ammattimainen verkkosivufirma tarjoaa sinulle sivustoa edullisesti (alle kolmella tonnilla), kannattaa olla tarkkana ja perehtyä kunnolla siihen, mitä sinulle tarjotaan. Esimerkiksi WordPress-sivuston voi rakentaa edullisesti hyödyntämällä sivurakentajia (esim. Elementor) ja valmisteemoja (esim. Astra), mutta helppouden ja edullisuuden kääntöpuolena saattaa olla esimerkiksi sivuston ongelmat käyttäjäystävällisyydessä (kuinka muokata sisältöjä rikkomatta ulkoasua), suorituskyvyssä, saavutettavuudessa tai responsiivisuudessa.
Alustan ja toteutustavan valinnassa merkittävää on, mitä sivustolta toivotaan. Valmisteemat toimivat yleensä tiettyyn tarpeeseen. Ongelmia tulee usein silloin, kun tätä valmista tapaa halutaan räätälöidä. Valmispohjan räätälöinti on usein isompi työ kuin aloittaa täysin puhtaalta pohjalta omaan tarpeeseen suunnitellusta kokonaisuudesta.
Jos toiveena on nopea ja halpa toteutus, jolta ei odoteta pitkää ikää tai räätälöitävyyttä, valmispalikoillakin pääsee liikkeelle. Jos toiveena taas on pitkälle räätälöity ja persoonallinen sivusto, joka kasvaa ja kehittyy yrityksen mukana, kannattaa suosia heti alussa käsin tehtyä koodia. Tällöin sivustolle räätälöity teema sisältää vain tarvittavat ominaisuudet (eikä mitään ylimääräistä suorituskykyä kuormittamassa) ja jatkokehitettävyys on huomioitu toteutuksessa. Jos uudelle ominaisuudelle tulee tarve, se on helppo lisätä jälkikäteen laadukkaaseen käsin tehtyyn pohjaan.
Toiminnallisuudet ja sivuston laajuus
Sivustosi toiminnallisuudet määritellään tarpeidesi pohjalta. Esimerkkejä toiminnallisuuksista ovat verkkokauppa, ajanvarauskalenteri, kävijäanalytiikkatyökalut, someupotukset, blogi ja yhteydenottolomakkeet.
Toiminnallisuudet ja sivuston laajuus vaikuttavat projektin hintaan ennen kaikkea siksi, että ne lisäävät työn määrää. Kyse ei ole välttämättä edes itse toiminnallisuudesta vaan siitä, miten se istuu kokonaisuuteen.
Mitä enemmän toiminnallisuuksia sivustolla on, sitä enemmän on yhteensoviteltavaa: esimerkiksi yhteydenottolomakkeet saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia, jos haluat saada ilmoituksen jätetystä yhteydenottopyynnöstä omaan sähköpostiin tai jos myyt verkkokaupassasi tuotteita ja haluat tilausvahvistuksen lähtevän asiakkaalle automaattisesti oston jälkeen. Sähköpostien perillemeno on kiristynyt lukuisten maailmanlaajuisten spämmiviestin takia, ja isot palveluntarjoajat, kuten Google ja Microsoft, ovat alkaneet vaatia tunnistetun sähköpostipalvelimen esimerkiksi verkkokaupan viestien välittämiseksi. Jos palvelinta ei ole määritelty oikein, yhteydenotot tai tilausvahvistukset eivät välttämättä mene perille. Ei siis riitä, että yhteydenottolomake lisätään sivulle, vaan lomakkeen toimivuus vaatii myös kokonaiskuvan huomioimista ja palvelinpuolen säätöjä.
Kävijäanalytiikka- ja markkinointityökalut, someupotukset ja monet muut toiminnallisuudet taas pitää huomioida evästehallinnassa ja tietosuojaselosteessa, mikä lisää työn määrää verkkosivustoa rakennettaessa.
Lisäosat ja integraatiot, lisenssikustannukset
Sivuston tavoitteet ja yrityksesi tarpeet määrittelevät sen, millaisia lisäosia ja integraatioita sivustolle tarvitaan. Lisäosan asennus voi olla simppeliä, mutta monesti pelkkä asennus ei riitä, vaan lisäosan asetukset on määriteltävä oikein, jotta lisäosasta saa kaiken irti. Tämä vaikuttaa työn määrään ja samalla hintaan.
Asennustyön lisäksi erillisistä työkaluista, lisäosista ja integraatioista voi tulla lisenssikustannuksia, jotka vaikuttavat projektin kokonaishintaan.
Sisällöt
Verkkosivut voi hankkia ilman sisältöjä tai sisältöineen. On sanomattakin selvää, että ilman sisältöjä tilattu sivusto on edullisempi, mutta jonkun täytyy silloinkin käyttää aikaansa sisältöjen tuottamiseen – ne kun ovat sivuston tärkein asia.
Mitä laajempi sivusto, sitä enemmän sisältöä – ja sitä enemmän sisällöntuotantoon tulee budjetoida aikaa ja/tai rahaa.
Digiaargh on sisältöpainotteinen luova digitoimisto, joten myymme sivustot mieluiten ammattilaisen kirjoittamilla teksteillä varustettuna. Tiedämme, miten tärkeitä hyvät sisällöt ovat näkyvyyden, luotettavuuden ja asiakaspalvelun kannalta.
Meillä on myös kokemuksia siitä, miten me ulkopuolisena toimijana voimme kysymyksillämme ja kirkastuksillamme auttaa yrityksiä näkemään oman toimintansa uusin silmin, mikä vastaavasti näkyy usein vaikuttavampina sisältöinä.
Hakukoneoptimointi eli SEO
Hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla tähdätään sivuston hakukonelöydettävyyden kasvattamiseen. Hakukoneoptimointi voi pitää sisällään erinäisiä teknisiä ja sisällöllisiä toimenpiteitä, kuten hakusanatutkimuksen tekemistä, sisällöntuotantoa, sisältöjen optimointia ja tulosten seurantaa.
Hakukoneoptimointia voidaan tehdä kertarykäisynä tai jatkuvana, kuukausittaisena palveluna, josta jälkimmäisellä saadaan luonnollisesti parempia tuloksia.
Varaudu huomioimaan SEO-työ lisäkustannuksena budjetissasi etenkin silloin, kun haluat panostaa siihen pitkäjänteisesti.
Käyttöliittymä ja sisältöjen hallinta
Kuulemme usein kauhutarinoita WordPress-toteutuksista, joissa sisältöjen päivittäminen on tehty niin hankalaksi, että sisällöntuottaja saa päivittää sisältöjä sydän syrjällään, kunnes kyllästyy pelkäämään ja hylkää sivuston päivittämisen kokonaan.
Sivuston omistajan tai sisällöntuottajan ei pidä joutua pelkäämään, että sivusto hajoaa päivitettäessä. Brändi-ilmeen pitää säilyä sivustolla eheänä ilman erillisiä temppuja ja kikkailuja. Sivuston sisältöjen päivittämisen tulee olla jouhevaa, jotta sitä tekee mielellään.
WordPress-sivuston voi rakentaa monella tapaa. WordPressille ominaisin tapa rakentaa sivustoa on hyödyntää uutta natiivieditoria, Gutenbergiä. Gutenberg-editoriin voi luoda lisälohkoja ja sivupohjia, joiden tarkoituksena on helpottaa sisältöjen tuottamista ja lisäämistä ilman teknistä koodausosaamista.
Käytännössä WordPressin ohjauspaneelin näkymää ja muokkausvaihtoehtoja on mahdollista muokata ja karsia niin paljon kuin tarvis. Kun sisällöntuottajan kannalta turhat ominaisuudet on karsittu pois, on sivuston päivittäminen suoraviivaista ja miellyttävää.
Joskus hintaan vaikuttaa siis se, missä määrin (jos ollenkaan) käyttäjäystävällisyyteen on kiinnitetty huomiota ja onko sisällöntuottajien työtä helpotettu rakentamalla sivustosta mahdollisimman helppokäyttöinen.
Odotettu liikenteen määrä
Sivuston kävijöiden määrä vaikuttaa palvelimen kokoon siten, että suurten kävijämäärien sivustot vaativat toimiakseen tehokkaamman palvelimen kuin pienten kävijämäärien sivustot.
Palvelinpakettien hinnat taas määräytyvät vaadittavan tehon ja muiden ominaisuuksien perusteella.
Hyvin rakennettu sivustokokonaisuus toimii WordPressille optimoidulla palvelimella pienemmällä teholla kuin huonosti optimoitu kokonaisuus, mikä vaikuttaa kokonaiskustannukseen. Jos sivustolle odotetaan kävijäryntäystä esimerkiksi ainoastaan yksittäisinä erikoispäivinä, kuten Black Fridayna, kannattaa tuolle ajankohdalle varata enemmän resursseja ja pitää tehoa muuten pienempänä.
Ylläpito
Valmisalustalla (kuten Wix tai Webnode) rakennettu sivu ei vaadi teknistä ylläpitoa, joten niitä käyttämällä säästät ylläpitokustannuksissa.
Räätälöity WordPress-sivusto taas vaatii aina huolenpitoa, jotta kokonaisuus toimisi suunnitellulla tavalla, kestäisi aikaa ja kasvaisi tarpeidesi mukana.
Hyvä tekninen ylläpito varmistaa, että sivustosi:
- toimii optimaalisella nopeudella
- on tietoturvallinen
- integraatiot keskustelevat keskenään
- varmuuskopioinnit ovat tallessa
- domain (uudelleen-)rekisteröidään ajoissa
- lisäosien lisenssit ovat kunnossa.
Verkkosivualustastasi riippuen saatat siis joutua budjetoimaan rahaa myös sivuston tekniseen ylläpitoon. Ethän halua jättää tuuliajolle sinulle rakkaudella räätälöityä ratkaisua?
Ammattitaito maksaa
Verkkosivupalveluntarjoajien tekninen osaaminen vaihtelee – valmisalustat kun mahdollistavat sivustojen rakentamisen vähäisilläkin tiedoilla.
Palveluntarjoajaa valitessa kannattaa huomioida muiden asioiden ohella se, että verkkosivuihin ja verkkokauppoihin liittyy erilaisia säädöksiä ja lakeja.
Esimerkiksi evästehallinta liittyy lakiin sähköisen viestinnän palveluista sekä EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR). Digipalvelulaki taas asettaa monenlaisia verkkopalvelujen saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia lain piiriin kuuluville toimijoille.
Tavallinen käyttäjä ei välttämättä verkkosivuja surffatessaan huomaa mitään eroa siinä, onko lakia noudatettu vai ei. Sen takia asiantuntijan on hyvä katsoa, onko evästeitä käyttävät palvelut asennettu lain vaatimalla tavalla, vai onko evästebanneri laitettu tyhjän pantiksi turhaan ärsyttämään sivukävijää (tähän törmää valitettavan usein).
Maksaessasi ammattilaiselle verkkosivuista maksat aina muustakin: tehtyjen työtuntien lisäksi maksat hankitusta osaamisesta, saavuttamastasi ajansäästöstä, vapaudesta, mielenrauhasta, ehkä imagostakin.
Ammattilaisen tekemä sivusto on aina kalliimpi kuin harrastelijan tai puoliammattilaisen, mutta vastineeksi saat varmuuden siitä, että sivustosi on rakennettu laadukkaasti, kestävästi ja lakeja ja säädöksiä kunnioittaen.
Paljonko unelmiesi sivustolle tulisi hintaa?
Laske suuntaa antava hinta laskurillamme tai ota yhteyttä, niin saat täsmennetyn tarjouksen.
Kuva: Midjourney