
Laskeutumissivu eli landing page (markkinointipöhinäksi ländäri) on yksittäinen verkkosivuston sivu, jolle ohjataan ihmisiä tietyn polun, kuten hakukoneiden tai maksetun mainonnan kautta. Laskeutumissivulla on selkeä tarkoitus ja tavoite, kuten myydä tuotetta tai palvelua tai kerätä tilaajia sähköpostilistalle (eli liidejä).
Arkipuheessa laskeutumissivulla voidaan joskus viitata tavalliseen palvelu- tai tuotesivuun, johon löytyy polku esimerkiksi sivuston päävalikosta. Tarkkaan ottaen nuo eivät kuitenkaan täytä laskeutumissivun määritelmää, koska kuten nimikin kertoo, sivulle on tarkoitus ”laskeutua” tietyn toiminnon kautta sen sijaan, että kävijä itse etsisi tiensä sivulle tavalliseen tapaan sivustolla navigoimalla.
Onko sillä sitten väliä, miten ihminen sivulle päätyy? Kyllä on. Ihminen, joka ”laskeutuu” sivullesi esimerkiksi näkemänsä Facebook-mainoksen kautta kesken skrollailun ilman, että on koskaan aiemmin tutustunut sinuun tai tarjoamaasi ratkaisuun, kaipaa hyvin erilaista tietoa kuin ihminen, joka on tutustunut sinuun ja palvelutarjontaasi etukäteen ja selaa sivustoasi otollisena hetkenä, ostohousut valmiiksi jalassaan. Sen lisäksi, että kävijät kaipaavat erilaista tietoa, heitä pitää todennäköisesti puhutella eri tavalla. Hyvä laskeutumissivu onkin suunnattu tietylle, tarkkaan rajatulle kohderyhmälle.
Laskeutumissivun erikoisuuksia ja etuja
Usein laskeutumissivu rakennetaan osana funnelia eli tarkasti suunniteltua myyntiputkea, jolloin voi olla tarkoituksenmukaista, että sivu poikkeaa sivuston muista sivuista. Laskeutumissivulta voidaan esimerkiksi poistaa kokonaan mahdollisuus navigoida sivustolla (ylä- ja alavalikon otsikoiden avulla), jotta sivukävijä ei eksy pois ennen kuin on tehnyt halutun toiminnon.
Laskeutumissivujen luonteen vuoksi ne ovat hyvä mahdollisuus tehdä testejä ja käyttäjätestausta. Laskeutumissivuista voidaan tehdä erilaisia versioita ja niille voidaan ohjata kävijöitä erilaisten mainoskampanjoiden kautta. Kävijäanalytiikkaa seuraamalla ja analysoimalla on mahdollista löytää parhaiten palveleva mainos- ja laskeutumissivuyhdistelmä, ja laskeutumissivujen sisältöjä voidaan myös kehittää ja optimoida saadun tiedon pohjalta.
Jos laskeutumissivulle taas halutaan ohjata ihmisiä nimenomaan hakukoneiden kautta, on tärkeää, että sivun sisällöt on optimoitu avainsanatutkimuksen pohjalta tietylle kohderyhmälle. Hakukonelöydettävyyden kannalta olennaista on, että optimoinnissa huomioidaan hakuintentio eli se, miksi ja mihin tarkoitukseen kävijä hakee tietoa. Koska laskeutumissivu on suunnattu tarkasti rajatulle kohderyhmälle, suositeltavaa on optimoida sivu ns. pitkän hännän avainsanoja hyödyntäen, jolloin hakuintentio voidaan huomioida paremmin verrattuna geneerisempiin yhden sanan avainsanoihin.
Koska laskeutumissivulla on aina tietty tavoite, ja kävijä halutaan ohjata tiettyyn toimintaan, kuten tekemään ostos, tilaamaan uutiskirje tai vaikkapa lataamaan maksuton materiaali, on tärkeää, että tekstit ohjaavat tuohon tavoitteeseen ja sivulla on selkeästi muotoiltu call to action eli toimintakehote. Selkeys ja yksinkertaisuus ovatkin hyvän laskeutumissivun keskeisiä ominaisuuksia.

Haluatko varmistaa, että laskeutumissivusi löytyy hakukoneista?
Varmista sivusi löydettävyys laskeutumissivun optimointi -palvelullamme.
Optimoinnissa auditoimme laskeutumis- tai palvelusivusi ja tutkimme, mitkä ovat sivun kannalta olennaiset avainsanat. Saat optimoidut, julkaisuvalmiit sisältötekstit sekä löydettävyyttä tukevan SEO-otsikon ja metakuvauksen tekstitiedostona.