Miksi panostaa sisältömarkkinointiin?
Sisältömarkkinoinnissa markkinointia tehdään sisältöjen avulla, eli tarjoamalla asiakkaille kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä esimerkiksi sosiaalisen median kanavilla, blogissa tai uutiskirjeessä. Tavoitteena on näyttäytyä houkuttelevana toimijana, jotta asiakas kiinnostuisi, alkaisi seuraajaksi tai ottaisi yhteyttä. Sisältömarkkinointi liittyykin usein inbound-markkinointistrategiaan, jossa asiakkaaseen pyritään tekemään vaikutus epäsuorasti sen sijaan, että häntä kontaktoitaisiin suoraan esimerkiksi kylmäsoitoilla.
>> Lue teksti: Mitä on sisältömarkkinointi?
Sisältömarkkinointi eroaa mainonnasta siten, että sisältöjen aiheena ei ole tuote tai palvelu sellaisenaan, eivätkä käytettävät sisällöt ole suoria mainoksia. Sen sijaan sisältömarkkinoinnissa voidaan tuottaa sisältöjä, jotka esittelevät tarjottavia tuotteita tai palveluita tietyssä kontekstissa, esimerkiksi esitellen tai vertaillen (tyyliin ”parhaat ihonhoitotuotteet ikääntyneelle iholle” tai ”äitienpäivän lahjavinkit”).
Usein sisältömarkkinoinnin sisällöt ovat artikkeleita, oppaita, webinaareja, podcasteja tai sosiaalisen median julkaisuja. Sisällöt voivat olla tietopitoisia, taustoittavia tai tarinallisia, ja kanavasta riippuen sisältömarkkinoinnissa voidaan hyvinkin hyödyntää myös viihteellisempiä sisältöjä.
Mutta miksi sisältömarkkinointiin panostaminen kannattaa?
Lisää brändin tunnettuutta
Hyvä sisältö auttaa tavoittamaan uusia silmäpareja ja saamaan uusia asiakkaita. Etenkin sosiaalisessa mediassa arvokkaina pidettyjä tai hauskoja julkaisuja jaetaan ahkerasti, ja saattaapa algoritmi näyttää suosittua julkaisua myös ei-seuraajille.
Varmin keino varmistaa, että julkaisu tavoittaa uusia silmäpareja, on panostaa maksettuun mainontaan. Oli niin tai näin, sisällöillä on mahdollista viestiä brändin arvoista ja kasvattaa kaikkinensa brändin tunnettuutta.
Parantaa hakukonenäkyvyyttä
Sisältöjen avulla voidaan tehdä hakukoneoptimointia ja parantaa hakukonelöydettävyyttä. Tällöin pohjana käytetään asiakastuntemuksen lisäksi avainsanatutkimusta, ja sisällöt kirjoitetaan niin, että niillä on mahdollisimman hyvät mahdollisuudet nousta esiin hakukoneissa, kun käyttäjät hakevat tietoa aiheesta.
Sitouttaa
Kun asiakas osaa odottaa hyviä sisältöjäsi, hän jää todennäköisesti seuraamaan. Joskus sisällöt ovat niin hyviä, että ne pitää tallentaa ja niihin pitää palata myöhemmin uudestaan. Kaikista parhaimmat sisällöt saavat heti toimimaan: ehkä asiakas innostuu aloittamaan keskustelun kommentoimalla tai ottaa suoraan yhteyttä ostohousut jalassa.
Auttaa asiakkaita tutustumaan sinuun ja rakentaa luottamusta
Jokainen sisältö on mahdollisuus asiakkaalle tutustua sinuun lisää. Voit kertoa arvoistasi ja toimintatavoistasi – vaikka sitten rivien välissä.
Sisältömarkkinointia käsittelevissä ohjeissa toistellaan, että sisällön tulee tarjota lisäarvoa ja olla arvokasta. Se, mikä on arvokasta, riippuu kohderyhmästäsi. Ehkä asiakkaasi kaipaa tietoa jostakin tärkeästä asiasta tai vinkkiä, jolla pääsisi helpommin eteenpäin, tai jos hän harkitsee jo ostamista, voisi hän hyötyä vaikkapa case-artikkelista, jossa esittelet, miten olet auttanut vastaavassa tilanteessa ollutta asiakasta.
Oli asiakkaasi tarve mikä tahansa, siihen vastaaminen auttaa sinua jäämään mieleen ja kasvattamaan luottamusta.
Tukee asiakaspalvelua
Yleensä sisältömarkkinointia esittelevissä artikkeleissa muistetaan kyllä mainita, että sisältömarkkinoinnilla voidaan kasvattaa näkyvyyttä ja sitouttaa kohderyhmää – harvemmin puhutaan siitä, miten sitä voidaan hyödyntää osana asiakaspalvelua.
Tuleeko sinulle paljon kysymyksiä samoista aiheista puhelimitse, sähköpostitse tai somessa? Voit keventää asiakaspalvelun taakkaa vastaamalla usein kysyttyihin kysymyksiin sisällöissäsi. Tee somepostaussarja usein kysytyistä kysymyksistä tai luo artikkeleita usein esiin nousevien kysymysten ympärille. (Jälkimmäinen keino on muuten hyvä tapa kasvattaa hakukonenäkyvyyttä.)
Sisältömarkkinointia voit tehdä pienelläkin budjetilla
Sisältömarkkinointi on kehittynyt digimaailman ja somekanavien kehittyessä. Ennen vanhaan markkinointibudjetit hujahtivat kalliisiin lehti-ilmoituksiin tai vielä kalliimpiin televisio- ja radiomainoksiin.
Sisältömarkkinoinnissa parasta on, että sitä voi tehdä jopa ilmaiseksi. Alkuun pääset vaikkapa listaamalla asiakkaidesi usein kysytyt kysymykset ja kirjoittamalla niistä artikkeli- tai somepostaussarjan. Sitten vain julkaiset sen haluamassasi kanavassa ja voilà.
Pitkäkestoiset tulokset
Sisältömarkkinoinnissa tuloksia voi joutua odottamaan, mutta toisaalta saavutetut tulokset ovat usein pitkäkestoisia. Hyvällä sisällöllä on pitkä elinkaari, jota voi entisestään pidentää optimoimalla ja päivittämällä jo julkaistua sisältöä.