Jututimme maksettuun mainontaan erikoistuneen Kublan Risto Silvennoista ja Kosti Koivunivaa ja kysyimme heiltä, mitkä ovat tärkeimpiä asioita verkkosivustolla mainostajan näkökulmasta, eli mitä ainakin pitää olla kunnossa, jotta mainoksiin panostaminen kannattaa.
Kun verkkosivuston kävijävirta ehtyy tai verkkokaupan kassan kilahtelu on enää etäinen äänimuisto, tulee monelle mieleen houkutella sivustolle kävijöitä maksetulla mainonnalla.
Jos sivusto on jätetty oman onnensa nojaan vuosiksi julkaisun jälkeen, voi sivuston omistajaa odottaa yllätys – varsinkin, jos tarkoituksena on löytää asiantunteva markkinointikumppani mainontaa toteuttamaan. Vastuulliset markkinointikumppanit eivät nimittäin hyväksy rahojasi ennen kuin olet laittanut sivustosi siihen kuntoon, että mainonnalla on oikeasti mahdollista saada tuloksia.
Mainonnalla voidaan vahvistaa sellaista, mitä jo on
Mainonta ei ole ihmelääke, joka paikkaisi toimimattoman kassatoiminnallisuuden tai puutteellisten sisältöjen aiheuttaman harmituksen asiakkaassa: mainostamalla voidaan ainoastaan vahvistaa sitä, mikä jo toimii ja mitä on jo olemassa. Hyvä pohja mainostamiselle on, jos sivustolla on jo kävijöitä ja yhteydenottojakin tulee, mutta nyt kävijöitä ja yhteydenottoja halutaan lisää, Kublan myyntipäällikkö Kosti Koivuniva kertoo.
Mainokset ohjaavat yleensä verkkosivulle, jolla esitellään tarkemmin myytävä tuote tai palvelu. Mainos siis kiinnittää huomion, mutta verkkosivun pitää tehdä lopullinen vaikutus. Siksi sivusto on tärkeää laittaa sellaiseen kuntoon, että se ei muodostu oston esteeksi kiinnostuneelle asiakkaalle.
Mitkä asiat sivustolla pitää siis ainakin huolehtia kuntoon ennen mainostamisen aloittamista?
1. Tarjonta ja kokonaisuuden selkeys
Uuden asiakkaan verkkosivustolla Risto Silvennoinen kertoo kiinnittävänsä huomiota ensimmäisenä kokonaisuuden selkeyteen: onko asiakkaan tarjoamat palvelut ja tuotteet esitelty ymmärrettävästi ja loogisesti? Laskeutumissivulta eli ländäriltä on tärkeää käydä heti selväksi, miksi kävijän kannattaisi tutustua asiaan enemmän ja lukea tekstejä mainosta pidemmälle.
Surullinen fakta on, että ihmisten keskittymiskyky on koko ajan lyhyempi. Mitä lyhyempi keskittymiskyky on, sitä nopeammin ydinasioiden on käytävä ilmi sisällöistä.
2. Yhteydenottokanavat
Hyvin paketoidun tarjonnan lisäksi minimivaatimuksiin kuuluu yhteydenottokanava: sivustolla tulee esitellä asiakkaalle vähintään yksi keino ottaa yhteyttä.
Sillä ei sinänsä ole väliä, minkä yhteydenottokanavan asiakkaalle tarjoaa. Silvennoinen ja Koivuniva kertovat kuitenkin, että heidän havaintojensa mukaan vaihtoehtoja on hyvä olla, eli on aina parempi, jos yhteydenottokanavia on enemmän kuin yksi. Joku tykkää ottaa yhteyttä puhelimitse, joku sähköpostilla ja joku taas täyttää mieluiten yhteydenottolomakkeen tai jättää yhteydenottopyynnön chatbotin kautta.
Tarjoamalla useita vaihtoehtoja yhteydenottokanaviksi parannat mahdollisuuksiasi saada yhteydenottoja.
3. Sisältöjen laatu
Mainostajan näkökulmasta verkkosivusisältöjen tulisi siis olla ennen kaikkea selkeät ja kohderyhmään vetoavat.
Sisällöistä tekstit ovat tärkeimpiä, mutta visuaalisuuttakaan ei voi täysin unohtaa.
Visuaalisuus tukee sanomaa ja sen selkeyttä, toteaa Silvennoinen. Hyvä ja hiottu visuaalinen ilme myös lisää uskottavuutta siinä missä epäonnistunut tai hiomaton visuaalinen ilme voi nopeasti syödä toimijan uskottavuutta. Visuaalisuutta ajatellen vähintään minimitason pitää olla kunnossa, jotta mainoksen luoma vaikutelma ei rikkoudu sivustolle siirryttäessä.
+ Kävijäseuranta
Kävijäseuranta- ja analytiikkatyökalujen käyttö ei sinänsä ole pakollista ennen mainostamisen aloittamista, mutta käytännössä ilman niitä mainonnan vaikuttavuutta on vaikea todentaa ja mainosten tehokkuutta parantaa.
Käytännössä mainostajat toivovat siis aina jonkinlaisen analytiikkatyökalun käyttöä, ja useat analytiikkatyökalut taas edellyttävät lainmukaista evästehallintaa, joten nämäkin voidaan laskea vaatimuksiksi ennen mainostamisen aloittamista.
Täydellistä sivustoa ei ole olemassakaan
Sivuston kannattaa olla mahdollisimman pitkälle hiottu ennen kuin sinne alkaa ohjata kävijöitä maksetulla mainonnalla. Sillä tavoin sekä mainoksista että sivustosta saa irti parhaimman hyödyn.
Täydellisyyttä on kuitenkin turha tavoitella. Valmiiksi projekti ei tule koskaan, muistuttaa Koivuniva. Verkkosivuja voidaan viilata käytännössä loputtomasti. Jatkokehityksessä voidaan käyttää apuna myös mainosten avulla saatuja tietoja.
Onko sivustosi kunnossa mainostusta varten?
Varaa maksuton kartoituspuhelu ja saat tilannekatsauksen.
Kuva: Midjourney