• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön

Digiaargh

WordPress-verkkosivut ja sisällöntuotanto

Digiaargh
  • Palvelut
    • Verkkosivut
    • Verkkokaupat
    • Tekstit ja sisällöntuotanto
      • Asiakastarinat
      • Blogitekstit
      • Copywriting
    • Hakukoneoptimointi (SEO)
  • Verkkosivut
  • Sisällöntuotanto
  • Töitämme
  • Meistä
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
Etusivu » Blogi » Verkkokaupan tuotekategoriat myynnin tukena: mitä verkkokauppiaan kannattaa tietää?

Verkkokaupan tuotekategoriat myynnin tukena: mitä verkkokauppiaan kannattaa tietää?

☕️ Lukuaika noin 2 minuuttia

23.4.2025

Kun verkkokaupan tuotevalikoima kasvaa, kasvaa myös tarve jäsentää tuotteet selkeästi. Esimerkiksi WooCommercessa tähän on oletuksena kolme työkalua:

  1. tuotekategoriat
  2. avainsanat
  3. brands eli brändit.

Samoja toiminnallisuuksia voidaan hyödyntää myös monilla muilla verkkokauppa-alustoilla, joskin niiden nimitykset voivat vaihdella. Erilaisten jäsentelyjen hyödyntämisestä ja toimintalogiikan ymmärtämisestä voi olla etua myös tavallisilla verkkosivustoilla esimerkiksi blogissa.

Tuotekategoriat

Tuotekategoriat ovat verkkokaupan selkäranka. Ne muodostavat hierarkkisen rakenteen, jossa tuotteet ryhmitellään esimerkiksi “Vaatteet” > “Paidat”. Hyvin toteutettu kategorisointi parantaa hakukonenäkyvyyttä ja auttaa asiakasta navigoimaan.

Tuotekategoriat ovat hierarkkisia – eli niillä voi olla pää- ja alakategorioita.

Verkkokauppiaalle tämä tarkoittaa sitä, että:

  • Tuotekategoriat saattavat vaikuttaa navigointiin (ylävalikko, sivupalkit jne.)
  • Kategorian kuvaus- ja sisältötekstejä voidaan hyödyntää hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa.
  • Jokaiselle kategoriatasolle voi tehdä omat kuvaukset, otsikot, SEO-titlet jne.
  • Esim:
    • Kategoria: Vaatteet > Alakategoria: Paidat
    • Kategoria: Vaatteet > Alakategoria: Housut

Avainsanat

Avainsanat taas tarjoavat joustavuutta. Ne eivät muodosta hierarkiaa, mutta niillä voidaan yhdistää tuotteita ominaisuuksien tai teemojen mukaan.

Avainsanalla tuotteeseen voidaan liittää esimerkiksi vuodenaika tai käyttötarkoitus, jolloin avainsanoina voisi olla “Ranta-asu” tai “Lahjaidea”. Avainsanoilla luodaan kokoelmia, jotka tukevat hakutoimintoa tehokkaasti.

Avainsanat ovat ei-hierarkkisia, vapaamuotoisia tunnisteita, joita voi lisätä tuotteisiin kuvaamaan ominaisuuksia, käyttötarkoituksia jne.

Verkkokauppiaalle tämä tarkoittaa sitä, että:

  • Avainsana auttaa yhdistämään tuotteita toisiinsa teeman tai ominaisuuden perusteella.
  • Avainsanat tarjoavat mahdollisuuden luoda dynaamisia kokoelmia (Esim. ”Katso kaikki tuotteet, joissa on avainsana ’Lahjaidea’”).
  • Avainsanat eivät yleensä näy valikoissa, mutta ne ovat hyödyllisiä hakutoiminnossa ja suodattimissa.

Brands eli brändit

WooCommercen brändit täydentävät kokonaisuutta erityisesti silloin, kun asiakkaat osaavat etsiä valikoimasta suosikkimerkkejään. Brändisivut mahdollistavat tuotteiden esittelyn merkin mukaan, ja ne ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi muodin tai elektroniikan verkkokaupoissa.

Verkkokauppiaalle tämä tarkoittaa sitä, että:

  • Brands-toiminnallisuuden ansiosta verkkokauppaan on mahdollista koostaa brändisivuja, joissa esitellään kaikki saman merkin tuotteet.
  • Tuotemerkit ovat ostajille merkityksellisiä erityisesti muoti-, elektroniikka- ja design-verkkokaupoissa.
  • Brands-toiminnallisuutta hyödyntämällä voit auttaa asiakasta löytämään suosikkibrändinsä tuotteet helposti.

Kategorioilla, avainsanoilla ja brändeillä on jokaisella oma roolinsa, mutta niitä hyödyntämällä ja yhdistelemällä voidaan parantaa verkkokaupan käyttäjäystävällisyyttä ja helpottaa tuotevalikoiman selaamista.

Tuotteiden onnistunut jaottelu näkyy lopulta parantuneena asiakaskokemuksena ja kasvaneena myyntinä.

Kategoriassa: Kehitys Markkinointi WordPress

Edellinen artikkeli: « Digiaargh aloitti hiilijalanjälkensä laskennan – tällainen oli vuoden 2024 hiilijalanjälkemme
Seuraava artikkeli: Marjukka Nyberg – Asiantuntijabrändiä tukevat verkkosivut »

Aargh! Digital Oy

Luova digitoimisto Digiaargh, Tampere. Kaikki oikeudet pidätetään.

Y-tunnus 3233937-5

me@digiaargh.fi

050 547 8678

Heitä viestiä!

Yhteistyökumppaneille

UKK

Tilaa uutiskirje

Materiaalit

Hakukoneoptimointiopas

Pakolliset pahat

Tietosuojaseloste

Evästeasetukset

Kumppanimme