Meiltä kysyttiin hiljattain, missä tilanteessa kannattaa valita valmisverkkokauppa-alustan sijaan räätälöity ratkaisu. Rajanveto valmisverkkokauppa-alustan ja räätälöidyn ratkaisun välillä ei aina ole täysin selvää, mutta avaamme tässä tekstissä ajatuksiamme aiheesta parhaamme mukaan.
Valmisverkkokauppa-alustalla tarkoitetaan yleensä valmiiksi suunniteltua ja toteutettua ohjelmistoratkaisua, jonka avulla käyttäjät voivat perustaa ja hallinnoida omaa verkkokauppaansa ilman syvällistä teknistä osaamista. Valmisverkkokauppa-alustalla käyttäjä ei pääse muokkaamaan backendia, mutta riippuen palveluntarjoajasta voi olla mahdollista muokata frontend-koodia ja hyödyntää valmiita rajapintoja.
Valmisverkkokauppa-alustalla ulkoasun ja muiden ominaisuuksien muokkaamiseen voi olla rajalliset mahdollisuudet. Hyvänä puolena valmisverkkokauppa-alustoissa taas on se, että ne saattavat olla edullisempia ratkaisuja ainakin lyhyellä aikavälillä, eikä niihin välttämättä liity pakollisia päivitystöitä tai ylläpidon tarvetta.
Esimerkkejä valmisverkkokauppa-alustoista ovat Holvi, Vilkas ja Webnode. Valmisverkkokauppa-alustana voidaan pitää myös Shopifyä, vaikka sen kohdalla rajanveto on häilyvää. Shopifyhyn on mahdollista koodata frontendia, mutta varsinaiseen backendiin ei pääse käsiksi muuten kuin Shopifyn tarjoamien rajapintojen kautta.
Ei-valmiit verkkokauppa-alustat, joita voidaan kutsua myös räätälöidyiksi, itsehostattaviksi tai koodattaviksi alustoiksi, vaativat enemmän teknistä osaamista verrattuna valmisverkkokauppa-alustoihin. Räätälöidyssä ratkaisussa on mahdollisuus muokata backendia ja tarvittaessa rakentaa itse rajapintoja kaivatuille ominaisuuksille.
Hyvänä puolena räätälöidyssä ratkaisussa on, että siitä saa rakennettua aidosti omiin tarpeisiin sopivan ja oman brändin mukaisen. Siihen voi rakentaa kaiken tarpeellisen ja karsia pois ylimääräisen, mikä voi parantaa sivuston suorituskykyä.
Räätälöinti vaatii kuitenkin aikaa ja usein rahaakin, ellei osaamista löydy omasta takaa. Lisäksi räätälöity alusta vaatii yleensä teknisen ylläpidon, mikä on sekin huomioitava jatkoa ajatellen.
Me Digiaarghilla olemme erikoistuneet WooCommercella luotuihin räätälöityihin ratkaisuihin, mutta voimme silti tunnustaa, että ne eivät ole paras ratkaisu aina ja kaikissa tilanteissa. Toisinaan valmisverkkokauppa-alustat ajavat asiansa enemmän kuin hyvin.
Mistä siis tietää, milloin kannattaa valita valmisverkkokauppa-alusta ja milloin taas räätälöity verkkokaupparatkaisu? Alla mielestämme tärkeimmät huomioitavat seikat.
1. Mistä lähdet liikkeelle?
Jos harkitset verkkokaupan perustamista tilanteessa, jossa sinulla ei ole entuudestaan olemassa esimerkiksi verkkosivuja, pohdi ihmeessä avoimin mielin kaikkia vaihtoehtoja.
Jos sinulla taas on olemassa verkkosivut, joiden yhteyteen haluat rakentaa verkkokaupan, kannattaa sinun tarkastella kokonaisuutta ja isoa kuvaa. Mikä on parhaiten asiakkaitasi palveleva ja itsellesi vaivattomin vaihtoehto?
Esimerkiksi WordPress-sivuston kylkeen WooCommerce on luonteva vaihtoehto, ja siinä on etuna muun muassa se, että saat verkkokaupan hallinnan samojen kirjautumistunnusten taakse kuin sivuston hallinnan, mikä voi helpottaa työtäsi merkittävästikin.
2. Pientä ja osa-aikaista vai pitkäjänteistä ja kokoaikaista?
Jos haluat pyörittää verkkokauppaa pienimuotoisesti, pistää pystyyn pop-up-tyylisen väliaikaisen kaupan tai vasta varovaisesti testata ideaasi, voi olla järkevää valita alustaksi valmisverkkokauppa-alusta, jolla pääset työn touhuun matalalla kynnyksellä. Tällöin räätälöity ratkaisu saattaisi viedä suunnitteluvaiheessa liikaa aikaasi, ja todennäköisesti hinta nousisi esteeksi. Valmisalusta voi olla edullisempi ja järkevämpi vaihtoehto lyhyellä aikavälillä.
Jos taas suhtaudut verkkokauppaasi vakavasti ja haluat rakentaa siitä pitkäkestoisen ja kasvavan bisneksen, voi räätälöity ratkaisu olla tarpeisiisi sopivampi.
Räätälöity verkkokauppa kannattaa hankkia, kun olet selvillä tarpeistasi ja suunnastasi. Silloin saat todennäköisemmin sivuston, joka palvelee tavoitteitasi nyt ja tulevaisuudessa.
Pitkällä aikavälillä räätälöity ratkaisu voi mahdollistaa kulujen paremman ennakoinnin: esimerkiksi WooCommerce on avoimen lähdekoodin lisäosa, eikä se itsessään maksa mitään. Valmisalustat taas toimivat yleensä kuukausi- tai vuosimaksulla, ja hinnoittelu saattaa ajan myötä muuttua radikaalistikin. Muutenkin räätälöity ratkaisu tarjoaa paremman omistajuuden verkkokauppaasi, koska et ole valmisalustan (eli toisen firman) armoilla.
3. Riittävätkö perusjutut vai kaipaatko helppoutta, muunneltavuutta ja personointia?
Jos myyt perustuotteita ja aiot myydä niitä vain vähän, sinulle riittävät todennäköisesti valmisverkkokauppa-alustan perusominaisuudet. Tällöin työskentelyn tehottomuus ei häiritse niin paljon, että sille viitsisi tehdä mitään.
Esimerkiksi pakettien lähetys- ja vastaanottajakorttien tietojen kirjoittaminen manuaalisesti voi olla ok, jos myyntiä on kuukaudessa vähän, mutta entäs sitten, kun myynti kasvaa ja pitäisikin kirjata kymmeniä tai satoja lähetyskortteja viikossa? Siihen käytetty aika on aina pois jostakin muusta. Tällaisessa tapauksessa ratkaisuna voisi olla kuljetusyhtiöiden järjestelmän integroiminen verkkokauppaan, jolloin asiakas itse täyttää ”jo valmiiksi” osoitetiedot sekä valitsee toimituspisteen pakettikorttiin, ja pakettikortin voi tulostaa valmiina verkkokaupan paneelista.
Jos verkkokaupan tarpeita ei mietitä etukäteen, jatkokehitysideoita alkaa yleensä nousta esiin heti, kun verkkokauppa vähänkään kasvaa. Ensimmäiset ideat liittyvät markkinointi-, maksutapa- tai kuljetusjärjestelmiin, joiden avulla verkkokauppiaan työtä voidaan helpottaa ja automatisoida.
Valmisalustoissa eteen saattaa nousta se fakta, että alusta ei taivu kaikkeen. Siispä jos kaipaat työskentelyltä helppoutta ja verkkokaupalta muunneltavuutta ja personointia, räätälöity ratkaisu on varmempi valinta.
WooCommerce käytetyimpänä verkkosivualustana on hyvin yhdisteltävissä erilaisiin taustajärjestelmiin ja integraatioihin ja siihen on hyvin tarjolla valmiita rajapintoja.
Sama koskee ulkoasua ja visuaalista ilmettä. Valmisalustassa voi olla omat rajoituksensa, mutta räätälöidyissä ratkaisuissa vain taivas on rajana sille, mitä on mahdollista toteuttaa.
4. Millaisia haaveita sinulla on tulevaisuudelle?
Kts. edellinen kohta. Muokkausmahdollisuuksien ansiosta räätälöity verkkokauppa kasvaa joustavasti toimintasi mukana. Muunneltavuus mahdollistaa sen, että voit yhdistää verkkokauppaasi erilaisia hyödyllisiä järjestelmiä ja työkaluja, kuten markkinointiautomatiikan tai myymälän kassajärjestelmän. Järjestelmät ja erilaiset automaatiot helpottavat verkkokauppiaan työtä, ja niiden avulla voit keskittyä myyntiin ja myynnin kasvattamiseen, eikä aikasi mene järjestelmien kanssa puljatessa.
Jos haluat kasvattaa verkkokauppaliiketoimintaasi tai laajentaa jopa kansainväliseen kauppaan, verkkokauppa-alustaltasi vaaditaan joustavuutta ja tiettyjä ominaisuuksia, jotta se täyttää tarpeesi myös jatkossa. Tutki esimerkiksi, mahdollistaako alusta erilaiset kieliversiot sekä myynnin veroprosenteista huolehtimisen maa- ja palvelukohtaisesti.
Paytrailin Verkkokauppa-alustat 2023 -raportin mukaan liiketoiminnan kasvu ja painopisteiden muutokset ovat merkittäviä syitä siihen, miksi yritykset päätyvät vaihtamaan verkkokauppa-alustaansa. Jos kasvusuunnitelmia ei ole huomioitu heti aluksi ja verkkokauppa on rakennettu huonosti laajentumismahdollisuuksia tarjoavalle alustalle, pahimmillaan edessä onkin kokonainen sivusto- ja verkkokauppauudistus.
Mietityttääkö verkkokauppa-alustan valinta?
Autamme sinua mieluusti sopivan alustan valinnassa. Varaa maksuton kartoitustapaaminen.