Löysitkö verkkosivustoltasi tai verkkokaupastasi puutteen, johon alusta ei tarjoa valmista ratkaisua? Tai onko asiakkailtasi noussut toive lisätoiminnallisuudelle? Sivustolle upotettavat sovellustyökalut ovat kätevä ratkaisu monenlaisiin sivuston kehitystarpeisiin ja asiakastoiveisiin. Työkalu voidaan räätälöidä vastaamaan täsmällisesti sivuston ja sen käyttäjän tarpeita.
Kävijäanalytiikkaa seuraamalla ja tietoa analysoimalla verkkosivustolta tai verkkokaupasta on mahdollista löytää kohtia, joissa kävijät hämmentyvät tai törmäävät jonkinlaiseen esteeseen. Este voi hidastaa tai estää kävijän halutun toiminnan sivustolla eli konversion (esimerkiksi ostamisen tai ajan varaamisen).
Esteet voivat näyttäytyä analytiikassa esimerkiksi näin:
- Kävijä klikkailee kohdista, joissa ei ole painikkeita.
- Kiinnostuneelta vaikuttava kävijä ei ostakaan tai jättää ostoksen kesken.
- Kävijä etsii tietoa onnistumatta siinä ja häviää lopulta sivustolta.
Tällainen tutkimustyö on olennaista, kun verkkosivujen konversioiden määrää halutaan kasvattaa. Tutkimustyössä tärkeää ei ole pelkästään analytiikkatyökalun antama data vaan myös sen analysointi, sillä käytännössä tutkimuksen hyöty tulee kyvystä analysoida ihmisen käyttäytymistä ja ihmisen toimintaan vaikuttavia erilaisia syy-seuraussuhteita.
Kun sivustolta löytyy selkeä etenemisen este, seuraava askel on tietysti pohtia siihen sopivaa ratkaisua.
Ostopäätöksen helpottaminen laskurityökalulla
Jos kiinnostuneelta vaikuttava kävijä ei suorita haluttua toimintoa loppuun, kyse on usein siitä, että hän ei ole täysin vakuuttunut. Syitä tähän voi olla monia. Yksi mahdollinen syy on se, että vaihtoehtoja on liikaa, eikä kävijä osaa päättää, mikä vaihtoehdoista sopisi hänelle parhaiten.
Ptjesse.fi-verkkokaupassa myydään yhtenä tuotteena valmiita ruokavaliosuunnitelmia, jotka on jaoteltu tavoitteen (esim. laihduttaminen) sekä energiamäärän (esim. 1800 kcal) mukaan. Sivuston analytiikkaa seuraamalla huomasimme, että usein ravinto-ohjelmista kiinnostuneet kävijät selailivat edestakaisin eri energiamäärien ravinto-ohjelmien välillä jättäen ostoksen lopulta tekemättä. Teimme johtopäätöksen, että kävijät eivät osanneet päättää, minkä energiamäärän ohjelma heille sopisi. Toisin sanoen he eivät osanneet arvioida energiankulutustaan, joka on tärkeä tieto sopivaa ohjelmaa valitessa.
Tämän esteen kumoamiseksi rakensimme sivustolle räätälöidyn energiantarvelaskurin. Laskurit ovatkin yksi yleisimmistä sovellustyypeistä. Erityisen suosittuja ovat erilaiset hintalaskurit, jotka auttavat asiakasta arvioimaan tuotteen tai projektin hintaa.
Energiantarvelaskurin tarkoituksena on auttaa ptjesse.fi-sivuston asiakkaita valitsemaan itselleen sopiva tuote eri vaihtoehtojen väliltä. Laskuri pohjautuu perusenergiantarpeen Harris & Benedict -kaavaan. Käyttäjän tarvitsee vain lisätä perustietoja itsestään ja arjestaan. Kun energiantarve on laskettu, verkkokaupasta on helppo valita itselleen sopiva tuote painonpudotukseen tai lihasmassan kasvatukseen.
Energiantarvelaskurin teknisiä ominaisuuksia
- Toiminnallisuus, Vue.js
- Syötteen validointi, Vue Formulate
- Ulkoasun määritykset, Sass
Sovellus vastaa asiakkaan tiedon tarpeeseen
Ptjesse.fi-sivuston kävijäanalytiikasta selviää, että tällä hetkellä suurin osa ravinto-ohjelman ostavista asiakkaista päätyy ostoksille laskurin kautta, eli he laskevat energiantarpeensa ennen ostoksen tekemistä.
Kaikki laskuria käyttävät eivät suinkaan osta ravinto-ohjelmaa, eikä se ole tarkoituskaan. Laskurin toissijainen tavoite on toimia sivukävijöille arvoa tuottavana sisältönä. Se auttaa eteenpäin myös sellaisia sivukävijöitä, jotka eivät ole (vielä) aikeissa ostaa mitään. Samalla tällaiset sisällöt tukevat sivuston hakukonelöydettävyyttä.
Kävijäanalytiikan ohella hakusanatutkimus voikin auttaa sovellustarpeiden hahmottamisessa. Se paljastaa, millaista tietoa kohderyhmä kaipaa ostopolun eri vaiheissa. Suurin osa työkaluista perustuu nimenomaan siihen, että ne tarjoavat potentiaaliselle asiakkaalle sen viimeisen tiedonmurusen, jonka hän tarvitsee muuttuakseen asiakkaaksi.
Kumotaanko teidänkin oston esteet omalla sovellustyökalulla?
Sovelluksen ei tarvitse olla jättimäinen projekti. Yksinkertaisen sovelluksen saattaa luoda nopeastikin, ja sen upottaminen WordPress-sivustolle käy käden käänteessä.
Ota yhteyttä ja varaa maksuton kartoituspuhelu niin selvitetään, voisiko teidän sivustonne konversiomäärää kasvattaa yksinkertaisella sovellustyökalulla.