
Toisin kuin kortille painettua tekstiä, verkkosivujen tekstiä on helppoa tarvittaessa päivittää. Tässä tekstissä kerromme, miksi on tärkeää pitää verkkosivujen sisällöt päivitettyinä.
Miten toimit, kun joku ojentaa sinulle käyntikorttinsa? Oletko niitä ihmisiä, jotka keräävät kortit huolellisesti lompakkoon tai käyntikorttikoteloon? Vai oletko samanlainen kuin minä ja heität kortin huolimattomasti epämääräisten paperien pinoon, jonne se ajan myötä hautautuu? Minulla on kova luotto siihen, että yhteystiedot löytyvät netistä nopeammin kuin pieni kortti pinon pohjalta.
Verkkosivuja verrataan toisinaan käyntikorttiin ja puhutaan jopa käyntikorttisivuista. Ajatuksena on se, että nykyään jokaisen vakavasti otettavan toimijan tulisi olla löydettävissä verkosta, vaikka sivuilla ei olisikaan muuta sisältöä kuin yhteystiedot.
Totta onkin että verkossa kannattaa olla, sillä siellä ne asiakkaatkin ovat, yhteistyökumppaneista puhumattakaan. Ajatus verkkosivuista käyntikorttina on kuitenkin kulahtanut. Käyntikortilla ei ole muita funktioita kuin tarjota uudelle tuttavuudelle yhteystiedot kirjoitetussa muodossa. On huomaavaista tarjota tällainen apu, mutta käyntikorttia ei vielä lasketa hyväksi asiakaspalveluksi, vai mitä?
Hyödynnä verkkosivujen tarjoamat mahdollisuudet
Verkkosivut taas tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia palvella paremmin asiakkaita ja kommunikoida heidän kanssaan. Sivujen avulla tavoitat uusia asiakkaita ja pidät yhteyttä jo olemassa oleviin. Verkkosivuille mahtuu paljon enemmän tietoa kuin pelkät yhteystiedot, ja niillä voit hyödyntää tekstin lisäksi kuvia, videoita, ääniä, pelillisyyttä – vain luovuus on rajana!
Verkkosivuja ei tulisikaan ajatella käyntikorttina. Ei kannata ajatella, että kun verkkosivut on kerran tehty, ne voi vain unohtaa. Toisin kuin käyntikortteja, verkkosivuja ei tarvitse heittää roskiin ja tilata uusia tilalle, jos jokin tieto muuttuu, tulee uusi idea tai muuten vain kyllästyt niihin. Verkkosivujen päivittäminen on nopeaa, ja osaava tyyppi tekee sen ihan itse. Ei tule hävikkiä eikä lisäkuluja. Siksi päivityksiä ei kannata turhaan pelätä tai vältellä.
Päivitetyillä sisällöillä voi olla iso merkitys asiakkaalle, joka etsii tietoa vaikkapa liikkeesi aukioloajoista tai palvelujesi hinnoista. Kun asiakas huomaa, että sivuja on hiljattain päivitetty, hän saa varmistuksen siitä, että toiminta on aktiivista. Hän voi hyvillä mielin ottaa yhteyttä koska hän tietää, että joku vastaa hänelle. Hän voi luottaa siihen, että sivuillasi ilmoitettu tieto pitää paikkaansa. Päivitetty ilme siis lisää luottamusta ja rohkaisee ottamaan yhteyttä.
Verkkosivujen sisällöt kannattaa käydä läpi säännöllisin väliajoin kriittisesti ja miettiä, mikä toimii ja mikä ei. Mitä kannattaisi lisätä, mitä voisi ottaa pois? Onko sivustolla näkyvillä kaikki, mikä on meille ja asiakkaallemme ajankohtaista?
Päivityksiä tehdessä on hyvä hyödyntää kohderyhmätuntemusta ja sivuston kävijätietoja.
Päivittäminen parantaa näkyvyyttä
Jos suhtaudut verkkosivuihisi kuin käyntikorttiin, niille voi myös käydä samoin kuin käyntikorteille: ne unohdetaan jonnekin netin uumeniin. Uusia sivuja tulee ja oma sivusi jää alimmaiseksi.
Aktiivinen sivusto, jolle tulee säännöllisesti uutta sisältöä esimerkiksi blogiartikkelien muodossa ja jota päivitetään säännöllisesti, löytyy paremmin hakukoneista. Algoritmit ja hakukoneiden painotukset muuttuvat, ja tästäkin syystä sivuja kannattaa käydä säännöllisesti läpi ja tarkistaa metakuvaukset, avainsanat ja otsikot.
Verkkosivut tarjoavat mahdollisuuden tiedottaa, vakuuttaa, tehdä kauppoja, tarjota apua, ottaa osaa keskusteluihin, viihdyttää ja olla läsnä. Miksi et siis käyttäisi näitä mahdollisuuksia hyväksesi vaan pelkistäisit sivusi käyntikortiksi?
Kun tarvitset apua sivustosi aktiivisena pitämiseen, olemme täällä!
Tiestikö, että tarjoamme verkkosivuasiakkaillemme säännöllisiä sisällöntarkistuksia ja muistutusviestejä? Sisällöntarkistusten ansiosta voit luottaa siihen, että sisältösi pysyvät aina ajantasaisina ja sivujen ilme freesinä. Meiltä saat myös sisällöntuotantopalvelut, joiden avulla takaat, että asiakkaasi saavat säännöllisesti uutta, inspiroivaa sisältöä luettavakseen.
P.S. Jos kuitenkin päädyt siihen, että käyntikorttisivut ovat sinun juttusi, muista silti pitää ne päivitettyinä! Tarkista ainakin että yhteystiedot ovat ajan tasalla, linkit toimivat ja sivuilta löytyy tietoa organisaatiollesi ajankohtaisista aiheista.