Digiaargh loves 💜 -sarjassa nostamme esiin inspiroivia yrityksiä ja ihmisiä.
Suomen Digimarkkinointi on digitaaliseen markkinointiin keskittynyt yritys, joka on muun muassa julkaissut oman kirjan ja jonka verkkosivut ovat käytännössä massiivinen digimarkkinoinnin tietopankki. SDM:n blogi on varmasti tullut tutuksi kaikille digimarkkinointiaiheita googlettaneille.
Sen jälkeen, kun yhteistyökumppani totesi keskustelussa, että ”Suomen Digimarkkinointi on sellainen, että ihan sama mitä googlaa, niin aina päätyy niitten sivuille”, päätin selvittää, miten tähän on päästy.
Ennen kaikkea minua kiinnosti tietää, miten blogin kirjoittamiseen on saatu osallistettua koko SDM:n lähes 70-henkinen työyhteisö.
Massiivinen hakukonenäkyvyys vaatii määrätietoista työtä
Suomen Digimarkkinoinnin perustaja ja toimitusjohtaja Jaakko Suojanen kertoo, että hakukonenäkyvyys ei suinkaan ole tullut itsestään vaan on ahkeran ja määrätietoisen työn tulosta.
Yrityksen alkuaikoina blogissa julkaistiin jopa kolme uutta tekstiä viikossa, ja koska muita sisällöntuottajia ei vielä talossa ollut, blogia kirjoitti Suojanen yhtiökumppaninsa Niko Lahtisen kanssa. Suojanen sai sparrausta blogin kirjoittamiseen naapuritoimistossa sijainneen pankkiiriliikkeen markkinointi- ja viestintäjohtajalta. Noista ajoista blogi on kehittynyt valtavasti, mutta Suojanen kirjoittaa edelleen itsekin blogiin – nyt tosin enää kerran vuodessa.
Tällä hetkellä SDM:n blogissa julkaistaan uusi teksti kerran viikossa, ja jokaisella talon lähes 70 asiantuntijasta on kirjoitusvuoro noin kerran vuodessa.
Sisältöstrategi asiantuntijoiden tukena
Jotta blogi varmasti päivittyy sovittuun tahtiin, on SDM:lla oma blogiprosessi, johon kaikki työntekijät koulutetaan.
Prosessista vastaa sisältöstrategi ja sisällöntuottaja Eeva Lyytikäinen. Lyytikäisen tehtäviin kuuluu esimerkiksi muistuttaa asiantuntijoita lähestyvästä blogivuorosta, sparrailla aiheen valinnassa, kommentoida tekstejä kirjoittamisen eri vaiheissa, sopia tekstin palautuksesta sekä nostaa valmiita sisältöjä esiin SDM:n somekanavissa. Kirjoittamisesta on pyritty SDM:lla tekemään asiantuntijoille mahdollisimman helppoa.
Blogin aiheita ohjataan ostajapersoonien ja hakusanatutkimuksen kautta, mutta tarkat aiheet tulevat asiantuntijoilta itseltään. Toiveena on, että aihe liittyy asiantuntijan ydintekemiseen tai johonkin, mitä hän parhaillaan opettelee, sillä blogin kirjoittaminen on hyvä tapa sekä syventää osaamistaan että osoittaa osaamisensa taso. Oman osaamisen kehittäminen onkin SDM:lla tärkein motivaattori, jolla asiantuntijat saa kirjoittamaan blogia.
SDM:lla blogin kirjoittaminen on osa jokaisen työtä, eikä siitä palkita erikseen. ”Tekstin tuottaminen kuuluu digitoimiston arkeen”, Suojanen toteaa. Blogitekstien lisäksi asiantuntijat kirjoittavat raportteja ja muistioita, luovat asiakkaille strategioita, tuottavat sisältöjä somekanaville ja viestivät asiakkaiden kanssa muun muassa Slackissa ja sähköpostitse.
Suojasen mukaan markkinointitoimistossa kirjoittamista ei tarvitse perustella työntekijöille samalla tavoin kuin jollain toisella alalla ehkä pitäisi. Konkreettiset tulokset blogin hyödyistä on helppo esitellä, ja SDM:lla tutkitaankin säännöllisesti yhdessä, mistä sivukävijät ja myynti tulevat. Analytiikka kertoo, että ylivoimaisesti suurin osa tarjouspyynnöistä ja myynnistä tulee blogin ja verkkosivuston kautta.
Jos kirjoittajilla jossain on haasteita, niin aiheen valinnassa ja alkuun pääsemisessä. Kun tyhjä paperi on selätetty, ollaan jo pitkällä. Alkua helpottamaan SDM:lla on olemassa valmiita aiheideoita, kirjoitusohjeita ja blogin rakennepohja. Tukea saa Lyytikäisen lisäksi myös tiimikavereilta.
”Ilman Eevaa prosessi ei pyörisi, kyllä se vaatii yhden henkilön”, Suojanen kertoo. Joskus ihmisiä jännittää tekstin julkaiseminen, eikä kirjoittaminen suinkaan ole kaikille asiantuntijoille mieluista hommaa. Silloin Lyytikäinen sparrailee ja kannustaa heitä ehkä tavallista enemmän.
Prosessin tavoite on tuottaa laadukkaita blogitekstejä SDM:n blogiin, mutta samalla se kehittää työntekijöiden kirjoittamista ja ajattelua, koska he joutuvat ajattelemaan itselleen tuttuja aiheita uudesta näkökulmasta kiteyttäessään niitä teksteiksi.
Suojanen kertoo, että blogivuoro kerran vuodessa on asiantuntijoille hyvä tahti. Aiemmin, kun asiantuntijoilla oli kirjoitusvuoroja tiheämmin, tekstien tasossa näkyi se, että resursseja kirjoittamiseen ei muun työn ohella riittänyt yhtä paljon kuin nyt – hyvän tekstin kirjoittaminen vaatii nimittäin aikaa ja vaivaa. Joskus hyvään tekstiin vaaditaan yksityiskohtien tarkistelua tai uuden oppimista, vaikka aihe olisikin itselle tuttu.
Kirjoittamista on helpottanut se, että SDM:lla on olemassa selkeä sisältösuunnitelma ja tekstit kirjoitetaan ostajapersoonia ajatellen. Selkeyttä prosessiin tuo se, että jokainen tietää etukäteen, milloin oma kirjoitusvuoro on.
Miksi pistää näin paljon paukkuja blogiin?
Kirjoittajien tukena toimiva sisältöstrategi takaa, että julkaistujen tekstien taso säilyy riittävänä ja että sisällöntuotanto edistää yhteisiä tavoitteita. Mutta millainen on hyvä asiantuntijan kirjoittama blogiteksti?
SDM:n näkökulmasta hyvä teksti osuu ostajapersoonaan ja käsittelee relevanttia ja ajankohtaista aihetta. SDM:lle on tärkeää pysyä kartalla siitä, mitä digimarkkinoinnin maailmassa tapahtuu, koska edelläkävijän on tartuttava aiheisiin nopeasti. Blogi kuvastaa SDM:n osaamista digimarkkinoinnin asiantuntijana.
Huippublogi tuo tietysti myös liikennettä sivustolle ja sitä kautta myyntiä. Parhaassa tapauksessa teksti löytyy hyvin Googlen hakutuloksista, kerää tykkäyksiä ja jakoja ja johtaa konvertoitumiseen.
SDM:n sisällöntuotannon tavoitteena on kasvattaa brändin näkyvyyttä, saada tarjouspyyntöjä, osoittaa asiantuntijuutta, ammattitaitoa ja edelläkävijyyttä sekä ihan puhtaasti auttaa ja opettaa ihmisiä.
Blogi on SDM:n markkinointiviestinnän suurin kanava, johon käytetään kaikista eniten resursseja – eikä syyttä: suurin osa tarjouspyynnöistä tulee nimenomaan blogin kautta.
Suojanen kertoo, että blogilla on ollut iso ja konkreettinen vaikutus SDM:n liiketoimintaan. Parhaimmillaan blogissa on ollut 30 000 orgaanista kävijää kuukaudessa, ja nykyään analytiikkaan tallentuu 10 000 kävijää kuukaudessa.
Itse kukin voi päätellä, mitä tällainen kävijämäärä saa aikaan bisnekselle.
Kuinka osallistaa koko työyhteisö tuottamaan sisältöjä? SDM:n vinkit
- Luo ensin sisältösuunnitelma, strategia ja tavoitteet. Näiden avulla blogin menestystä on mahdollista mitata, mikä ylläpitää motivaatiota.
- Keksi kirjoittajille porkkana, jotta he tietävät saavansa kirjoittamisesta jotain myös itselleen. Blogia kirjoittamalla on mahdollista esimerkiksi kasvattaa omaa henkilöbrändiä ja kehittyä asiantuntijana. Tarvittaessa voit keksiä ulkoisen motivaattorin tai palkitsemiskeinon.