Hakukoneoptimointi pitää sisällään toimenpiteitä, jotka voidaan karkeasti jakaa tekniseen ja sisällöllisen hakukoneoptimointiin. Tässä artikkelissa kerromme, mitä käytännössä tarkoittaa sisällöllinen hakukoneoptimointi ja millaisia asioita sisällöntuottajan kannattaa ottaa huomioon, kun hän haluaa tehdä sisällöistä mahdollisimman hakukoneystävälliset.
Perusperiaate: hakukoneet rakastavat tietoa
Sisällöllisen hakukoneoptimoinnin periaate on selkeä: sisällön tuottamisessa tulee huomioida seikat, joilla varmistetaan, että teksti nousee paremmin esiin hakukoneiden hakutuloksissa. Olennaista on ymmärtää, että hakukone etsii tietoa ja arvottaa sisältöjä sen perusteella, kuinka rikasta, selkeää ja relevanttia niissä oleva tieto on.
Jos teksti on esimerkiksi sisällöltään sekava eikä vastaa otsikossa esitettyä aihetta, hakukoneiden, kuten ihmislukijoidenkin, on hankala hahmottaa, mistä on kyse tai kenelle tekstiä kannattaisi suositella. Jos teksti taas on selkeä, informatiivinen ja vastaa hyvin otsikossa esitettyä aihetta, hakukoneen, kuten ihmislukijankin, on helppo hahmottaa, mistä on kyse ja keksiä, kenelle tekstiä kannattaisi suositella.
Kenelle ja miksi?
Jos SEO eli hakukoneoptimointi kuuluu organisaatiosi strategiaan ja tuotat sisältöjä verkkosivuillenne tai muihin digitaalisiin kanaviin, sinun kannattaa ymmärtää hakukoneoptimoinnin perusteet ja se, mitä itse voit sisällöntuottajana tehdä paremman löydettävyyden eteen.
Ylipäänsä kenen tahansa sisältöjä tuottavan on hyödyllistä ymmärtää perusasiat ja hallita avainsanatutkimuksen perusteet, jotta hän voi tuottaa käyttäjä- ja hakukoneystävällistä sisältöä.
Avainsanatutkimus pohjaksi
Kun haluat luoda sisältöjä, jotka löytyvät hyvin hakukoneista, ensimmäinen askel on avainsanatutkimuksen toteuttaminen. Avainsanatutkimuksen avulla saadaan selville, millä hakusanoilla näkyvyyttä kannattaa lähteä tavoittelemaan – aina se ensimmäisenä mieleen tuleva sana tai termi ei nimittäin ole paras. Avainsanojen suunnittelussa on huomioitava esimerkiksi kilpailijoiden touhut ja hakuintentio eli se syy, miksi joku hakee aiheestasi tietoa. Onko hän etsimässä lisää tietoa vai ratkaisua ongelmaansa? Onko hän tekemässä vertailua vai etsimässä inspiraatiota? Mitkä ovat hänen pohjatietonsa ja -olettamuksensa?
Esimerkki 1: Hakusanalla ”villapaita” voi olla taustallaan erilaisia hakuintentioita. Joku saattaa googlata ”villapaita”, koska haluaa ostaa sellaisen. Joku toinen taas googlaa, koska haluaa saada kuvista inspiraatiota seuraavan päivän asuunsa. Kolmas taas etsii ohjetta villapaidan tekemiseen. Jotta voit kohdentaa tekstit kohderyhmällesi (ja hakukoneille), sinun tulee tietää, mitä kohderyhmäsi hakee ja millä tarkoilla hakutermeillä.
Esimerkki 2: Masentunut ihminen ei välttämättä ensimmäisenä osaa hakea tietoa masennuksesta, vaan todennäköisesti ensimmäiset haut koskevat hänen huomaamiaan oireita, joten hakusanoja voisivat olla vaikkapa ”väsymys” tai ”ruokahaluttomuus”. Vasta noiden hakujen avulla saamansa tiedon pohjalta ihminen osaa ehkä hakea tietoa ”masennuksesta”. Seuraava askel tiedon polulla voisi olla hakea tietoa ”masennuksen hoidosta”.
Avainsanatutkimuksen pohjaksi tarvitset siis myös tietoa ja ymmärrystä kohderyhmästäsi.
Käytännössä avainsanatutkimuksella selvitetään, millaista tietoa kohderyhmäsi etsii hakukoneista. Erilaisilla työkaluilla on mahdollista selvittää, millä sanoilla tietoa haetaan, minkä verran sitä haetaan ja kuinka pientä tai suurta kilpailu kyseisestä hakutermistä on.
Sisältöideat ja aiheiden keksiminen
Sisältöideat ja -aiheet keksitään avainsanatutkimuksen pohjalta siten, että sisällöt vastaavat kohderyhmän tiedon tarpeisiin. Kohderyhmän ja hakuintentioiden tunteminen on tärkeää sisältöjen suunnittelussa, jotta sisällöistä saadaan oikeasti käyttäjiä palvelevat. Sisältöjen suunnittelussa voidaan hyödyntää myös ostopolkuajattelua, jolloin sisältöjä suunnitellaan palvelemaan asiakasta ostopolun eri vaiheissa.
Esimerkki: Jos kohderyhmäsi etsii tietoa siitä, miten huoltaa villavaatteita, sinun kannattaa kirjoittaa artikkeli jossa kerrotaan, miten huolletaan villavaatteita.
Jos kohderyhmäsi etsii tietoa siitä, mistä löytää laadukkaimmat villapaidat, sinun kannattaa kirjoittaa artikkeli, jossa vertaillaan eri merkkien villapaitoja.
Avainsanojen käyttö tekstissä
Kun avainsanatutkimuksen pohjalta on päätetty, millä sanoilla optimointia lähdetään tekemään, tärkeää on löytää käyttäjiä palvelevia tapoja käyttää kyseisiä sanoja tekstissä.
Tärkeitä paikkoja avainsanoille ovat otsikot, väliotsikot, itse teksti, metateksti, SEO-otsikko ja mahdolliset kuvatekstit ja kuvien alt-tekstit.
Parhaimmillaan valitut avainsanat ovat läsnä noissa kaikissa, mutta luontevalla ja käyttäjiä palvelevilla tavoilla – ideana ei siis ole hokea sanoja kuin robotti vaan kirjoittaa sisältöä, joka aidosti palvelee kohderyhmää.
Otsikointi, väliotsikot
Otsikointi ja otsikkotyylien käyttö ovat hakukonenäkökulmasta tärkeitä. Sivun pääotsikko kertoo hakukoneille ja käyttäjille, mistä sivulla on kyse. Siksi sen muotoilu sisältöä kuvaavaksi on tärkeää. Sama koskee väliotsikoita: väliotsikoiden avulla tekstistä voidaan tehdä käyttäjälle helppolukuisempi, mutta samalla ne tarjoavat hakukoneille lisää tietoa sivun sisällöstä.
Otsikkotyyleillä tarkoitetaan sitä, että pääotsikon (H1) alle tulee alaotsikko (H2), ja tarvittaessa H2-alaotsikon alle tulee H3 jne.
Pääotsikoita eli H1-tason otsikoita tulisi olla jokaisella sivulla ainoastaan yksi, siinä missä H2, H3 jne. otsikoita voi olla yhdellä sivulla useampia. Otsikkotasot auttavat sekä käyttäjiä että hakukoneita hahmottamaan sivun rakennetta ja tekstien hierarkiaa.
Metateksti ja SEO-otsikko
Yksi osa sisältöjen optimointia on sopivien metatekstien, SEO-otsikoiden ja muiden metatietojen lisääminen sisältöjen oheen. Metatiedot ovat tietoja, jotka eivät välttämättä näy ”normikäyttäjälle”, mutta saattavat näkyä tietyissä paikoissa tai tapauksissa.
Metateksti ja SEO-otsikko näkyvät hakukoneiden tuloksissa. Jokaisella sivuston sivulla, artikkelilla, tuotesivulla, kategorialla jne. tulisi olla omat metatekstinsä ja SEO-otsikkonsa.
SEO-otsikko on tärkeä hakukonenäkökulmasta, metateksti taas on olennainen nimenomaan ihmiskäyttäjälle.
URL eli sivun osoite
Sivuston osoite eli URL kannattaa muotoilla niin, että siinä näkyy valittu avainsana ja se kuvaa sivun sisältöä. Sivun osoitteesta kannattaa karsia pois kaikki ylimääräinen.
Simppeli URL-osoite on:
- helppo muistaa
- ymmärrettävä
- sisältöä kuvaava.
Selkeän URL-osoitteen etuna on myös se, että jos joku muu jakaa linkin, niin toiset verkon käyttäjät voivat todennäköisemmin arvioida sisältöä jo osoitteen perusteella.
Kuvat: alt-tekstit, tiedoston nimi, kuvateksti
Suurin osa sisällöllisestä hakukoneoptimoinnista liittyy tekstisisältöihin, mutta myös kuvien ohessa olevaa tietoa voidaan optimoida.
Kuvat tulisi valita siten, että ne liittyvät sisältöön tai tukevat sen ymmärtämistä. Kuvatiedosto kannattaa nimetä kuvaavasti, koska tiedoston nimikin on tiedonmurunen, jonka hakukone voi löytää.
Kuviin kannattaa lisätä alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti, joka ei näy tavallisille käyttäjille mutta on tärkeä esimerkiksi ruudunlukijoita käyttäville käyttäjille tai tilanteissa, joissa kuva ei syystä tai toisesta lataudu. Alt-tekstit liittyvät saavutettavuuteen, ja saavutettavat sivustot pärjäävät hakukoneissa ei-saavutettavia paremmin.
Linkitykset
Sivuston sisäiset linkitykset auttavat hakukoneita ymmärtämään, mitkä sivuston aiheet voivat tarjota lisäinformaatiota lukijalle ja mitkä sisällöt tukevat toisiaan.
Luotettaviin lähteisiin osoittavat ulkoiset linkitykset voivat auttaa kasvattamaan hakukonenäkyvyyttä, koska ne parantavat käyttäjäkokemusta ja auttavat sivukävijöitä ja hakukoneita ymmärtämään sivustoasi paremmin.
Samoin se, että luotettavat lähteet linkkaavat sinun sivustollesi, voi parantaa sivustosi näkyvyyttä. Siksi sinun kannattaa pohtia, olisiko sinun mahdollista tuottaa sisältöä esimerkiksi jollekin sidosryhmäsi sivustolle, josta voisit siten saada linkin omalle sivustollesi.
Huom! Jos et luota lähteeseen, älä myöskään lisää siihen osoittavaa linkkiä verkkosivuillesi.
Yksinkertaistaminen
Hakukoneiden kannalta yksinkertaisuus on hyvästä. Ne eivät ymmärrä monitulkintaisuutta eivätkä osaa lukea rivien välistä, vaan ovat tasan sen tiedon varassa, jota niille tarjoat. Pyri siis rakentamaan sivusto siten, että sillä on yksi, selkeä teema ja kirjoittamaan sisällöt niin, että niissä on yksi, selkeä aihe per teksti. Karsi, rajaa ja palastele.
Hakukoneet on tehty ihmisen avuksi
Loppuun muistutus: vaikka haluat sisältöjesi löytyvän hakukoneista, älä unohda niitä ihmisiä, joita varten hakukoneet on luotu. Jokaisen haun takana on tietoa etsivä ihminen. Parasta optimointia on siis luoda sisällöt käyttäjä mielessä pitäen.
Psst! Joko luit teknistä hakukoneoptimointia käsittelevän artikkelimme?
Kiinnostuitko? Voimme auttaa sisällöllisessä hakukoneoptimoinnissa. Jätä yhteydenottopyyntö.
"*" näyttää pakolliset kentät