
Sparraamme eri alojen asiantuntijoita kirjoittamaan parempia sisältöjä. Yksi usein vastaan tuleva ja kirjoittamista vaikeuttava pulma asiantuntijoilla on, että asiaa tuppaa tulemaan yhteen tekstiin liian paljon.
Myynti- ja markkinointiteksteillä on omat piirteensä, jotka poikkeavat siitä, millaista tekstiä asiantuntijat ovat usein tottuneet kirjoittamaan.
Oli kyseessä sitten blogiartikkeli, somepostaus tai myyntikirje, niin asiantuntijan riesana on se, että aiheeseen liittyy aina jotakin, ja vielä jotakin, ja vielä jotakin lisää olisi hyvä mainita ja huomioida.
Se on ymmärrettävää, olethan aiheen asiantuntija! Tunnet aiheesi läpikotaisin, ja yleensä kirjoittamisesi yhtenä motivaationa on myös osoittaa tuo asiantuntemus.
Näkökulmien runsaus vaikeuttaa kirjoittamista
Edellä kuvattu ongelma näkyy kirjoitusprosessissa niin, että kirjoittaminen kestää ja kestää. Kirjoittajan turhautuminen kasvaa mitä kauemmin prosessi kestää, koska tekstiin tulee koko ajan enemmän ja enemmän huomioitavia näkökulmia, mikä tekee sujuvan tekstin kirjoittamisesta yksinkertaisesti vaikeampaa.
Lopulta asiantuntijan on hankala itse enää hahmottaa, mikä tekstissä on ulkopuoliselle lukijalle olennaista ja kiinnostavaa.
Itse tekstissä ongelma näkyy niin, että teksti on pitkä, ja koska sujuvan rakenteen muotoilu polveilevalle ja moninäkökulmaiselle tekstille on vaikeaa, rakenne voi olla olematon, huono tai löysä. Usein tällaiset tekstit eivät herätä (muiden kuin kollegoidesi) kiinnostusta, koska tekstin punainen lanka häviää esille tuotavien näkökulmien ja seikkojen moninaisuuteen. Infotulva voi uuvuttaa lukijan niin, että hän luovuttaa pääsemättä koskaan tekstin loppuun asti.
Voisi siis sanoa, että asiantuntijuus on taakka, kun pitäisi kirjoittaa mahdollisimman myyvää, kiinnostavaa ja vetoavaa tekstiä – ainakin silloin, jos tekstin kohderyhmä koostuu jostain muusta ihmisryhmästä kuin toisista alasi asiantuntijoista, ja yleensähän se on juuri niin.
Ratkaisu: rajaa näkökulma etukäteen ja palastele tekstejä
Asiantuntijakin voi oppia kirjoittamaan aiheestaan myyvästi ja vetoavasti. Se vaatii oman aiheen katsomista uudesta näkövinkkelistä ja lukijan ymmärtämistä.
Lukijaparka on pelkkä ihminen oman kiireisen arkensa keskellä. Vaikka hän tulisikin blogiisi oppimaan uutta, hän ei ehdi eikä voi omaksua montaa uutta asiaa yhdellä kertaa. Sama koskee somejulkaisujen sisältöä ja myyntikirjeessä esiteltäviä mahtavia tarjouksia – lähde siitä oletuksesta, että lukijallasi on kapasiteettia ottaa vastaan tasan yksi (1) asia kerrallaan.
On siis syytä palastella aihe useiksi pieniksi, helposti pureksittaviksi palasiksi ja päättää, mikä on kunkin tekstin ”yksi asia, jonka haluan välittää”.
Käytännössä asiantuntijan pitää oppia rajaamaan kirjoitusaiheensa ja näkökulmansa tiukasti ja hahmottamaan, milloin ajatukset alkavat lähteä laukalle ja tekstiin alkaa tunkeutua toinenkin aihe. Tällöin tuo toinen aihe napataan kiinni ja heitetään kylmänviileästi omaan tekstitiedostoonsa seuraavan tekstin aihioksi.
Neljä hyvää syytä rajata ja palastella tekstejä
Se on lukijaystävällistä
Asiantuntijana voi olla hankala jättää tekstissä kertomatta jotakin, kun aihe kerran on itselle tuttu ja tärkeä. Lukijalle aihe ei kuitenkaan välttämättä ole yhtä tuttu, ja hän saattaa hyvin lukea tekstiä kiireessä tai etsiä siitä vastausta johonkin tiettyyn kysymykseen.
Liiallinen infotulva ja useiden erilaisten näkökulmien esittely yhdessä tekstissä saattaa hämmentää lukijaa entisestään. Siksi on huomaavaista lukijaa kohtaan palastella tekstit niin, että ne säilyvät helppolukuisina ja ymmärrettävinä myös niille, jotka eivät ole aiheen asiantuntijoita.
Se antaa sinulle mahdollisuuden käsitellä aiheita syvemmin
Katso, me kirjoitimme kokonaisen blogitekstin aiheesta ”Miksi asiantuntijan on tärkeää oppia rajaamaan tekstiaiheensa” (luet sitä parhaillaan). Uskoaksemme tässä tekstissä mentiin aika syvälle asiantuntija-kirjoittajan tarkasti rajattuun ongelmaan ja ehdotettiin siihen konkreettista, hyvin perusteltua ratkaisua. Tämä ei ikinä olisi ollut mahdollista, jos olisimme tunkeneet tämän aiheen osaksi blogitekstiä ”asiantuntijoille tyypilliset kirjoitusongelmat” (tällaista emme ole vielä kirjoittaneet).
Isompien aiheiden palastelu erillisiksi teksteiksi siis mahdollistaa sen, että voit käsitellä yksittäistä aihetta syvällisemmin.
Se on hakukoneystävällistä eli hyväksi näkyvyydellesi
Tarkasti rajatusta tekstistä niin lukijan kuin hakukoneidenkin on helppo hahmottaa, mitä aihetta teksti koskee ja mistä näkökulmasta sitä käsitellään. Mitä selkeämpi tekstin tarkoitus ja kohderyhmä on, sitä helpompi kiinnostuneiden on löytää sen pariin.
Sisällöntuotanto helpottuu
Säännöllisessä, jatkuvassa sisällöntuotannossa ideoita todella tarvitaan, ja kun oppii palastelemaan aiheita pienemmiksi, ideat eivät koskaan lopu kesken. Rajaaminen ja palastelu myös poistavat kirjoittamisesta turhia paineita, kun ei ole tarvetta enää yrittääkään käsitellä isoja aiheita tyhjentävästi yhdessä tekstissä vaan voi asennoitua niin, että tekstit täydentävät toisiaan.