Päivitetty 23.4.2024
Moni yrittäjä ja asiantuntija pohtii jossain vaiheessa uraansa blogin kirjoittamista. Tällaisen pohdinnan paikka on usein siinä vaiheessa, kun alkaa suunnitella omia verkkosivuja. Jos sattuu päätymään osaksi työyhteisöä, jossa blogia kirjoitetaan yhteisvoimin, blogikirjoittaminen voi tulla osaksi työnkuvaa, halusi sitä tai ei.
Blogin kirjoittamiselle on monia hyviä syitä ja perusteluja. Monille kirjoittaminen on keino ajatella ja käsitellä itselle mielenkiintoisia aiheita, jolloin kirjoittaminen on itseisarvoista ja arvokasta itsessään. Sen avulla on mahdollista kehittää omaa ajattelua ja asiantuntijuutta sekä herättää keskustelua.
Tämä pelkästään on hyvä syy kirjoittaa blogia, mutta aktiivinen blogi voi tuoda yritykselle muitakin hyötyjä, joita ei kannata jättää huomiotta.
Blogi osana sisältömarkkinointia
Yhä useammassa yrityksessä blogikirjoittaminen on huomioitu viestintä- tai markkinointistrategiassa, jotta sille voidaan asettaa tavoitteita ja mittareita. Blogilla on merkittävä rooli yrityksen markkinoinnissa usein ainakin silloin, kun yritys haluaa panostaa hakukonenäkyvyyteen.
Aktiivinen blogi parantaa sivuston löydettävyyttä ja hakukonenäkyvyyttä, sillä mitä enemmän tekstiä ja tekstiin upotettuja hakusanoja sivusto sisältää, sitä enemmän jälkiä se jättää internetiin hakukoneiden löydettäväksi.
Asiakaspalvelukanava ja näyteikkuna asiantuntijuudelle
Parhaimmillaan blogi toimii osana asiakaspalvelua. Blogia lukemalla asiakas voi saada vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin ja tutustua yritykseen jo ennen kuin hän on valmis ottamaan yhteyttä – ja oikeastaan blogin tehtävänä onkin auttaa asiakasta arvioimaan, onko kyseessä ylipäänsä sellainen toimija, johon hän haluaa ottaa yhteyttä.
Luonnollisesti blogi on myös hyvä paikka vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit omasta osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Blogiteksteissä voi ottaa kantaa ajankohtaisiin keskusteluihin ja nostaa esiin asiakkaiden ongelmia mahdollisine ratkaisuineen.
Blogikirjoittamisen suurimpana rajoitteena resurssit
Kysymys ei yleensä olekaan siitä, haluaako kirjoittaa blogia vaan siitä, onko kirjoittamiseen aikaa ja rahkeita. Vaikka blogin tärkeys toisaalta tiedostetaan, on sille usein vaikeaa antaa arjessa aikaa, koska blogista saatava hyöty ei ole välitöntä tai selkeästi näkyvää.
Blogi kasvattaa verkkosivun näkyvyyttä ja auttaa brändinrakennuksessa, mutta hyödyt näkyvät yleensä hitaasti ajan kanssa. Toisaalta tehdyn työn tuloksista saa nauttia parhaassa tapauksessa vuosikausia.
Jos ja kun blogiin halutaan satsata, pitää sen kirjoittamiselle kalenteroida aikaa siinä missä muillekin brändäys- ja markkinointitoimenpiteille. Jos työntekijöitä on useampia, kannattaa blogia suunnitella yhdessä ja jakaa kirjoitusvastuuta.
Blogikirjoittaminen vaatii suunnittelua ja sitkeyttä
Kirjoittamisen esteenä voivat olla myös epävarmuus omista taidoista tai kirjoitusrutiinin puute.
Kirjoittaminen vaatii harjoittelua, ja blogi on oma tekstilajinsa, jonka käytänteiden tunteminen helpottaa kirjoitusurakkaa. Kirjoittamista ei kuitenkaan tarvitse jättää niille, jotka sen osaavat täydellisesti. Päinvastoin: jos taitosi ovat ruosteessa, juuri tänään on sopiva päivä aloittaa kirjoittaminen. Blogia kirjoittamalla kehityt teksti tekstiltä.
Jos kirjoittaminen on osa työnkuvaasi, kirjoitusrutiinin kehittäminen on suorastaan pakollista, sillä tekstejä pitää pystyä tuottamaan silloin kun sille on kalenterin mukaan sopiva hetki – inspiraatiota on turha jäädä odottelemaan. Se liittyy kyllä mukaan, jos on liittyäkseen!
Toisinaan innostuneen alun saanut kirjoittaminen tyssää, koska blogille ei ole mietitty selviä tavoitteita, eikä suuntaviivoja kirjoittamiselle siksi ole. Jos ei muista miksi blogia kirjoittaa, niin kirjoittamiseen käytetty aika voi tuntua turhalta ja siltä, että se on pois jostakin tärkeämmästä.
Asiantuntija- tai yritysblogia kirjoittavan kirjoittajan tulisikin aina olla selvillä siitä, miksi blogia kirjoitetaan ja kenelle sitä kirjoitetaan.
Jos blogin kirjoittaminen kiinnostaa, lue täältä vinkkimme siihen, millaisista aiheista asiantuntijablogissa kannattaa kirjoittaa ja mistä löytää ideoita blogiteksteille.