Googlessa tehdään maailmanlaajuisesti 3,5 miljardia hakua päivässä. Haemme hakukoneista luontevasti vastauksia kaikenlaisiin kysymyksiin niin työssä kuin vapaa-ajalla: tarkistamme faktoja, etsimme yhteystietoja ja aukioloaikoja, vertailemme hintoja ja tutkimme toisten ihmisten kokemuksia ennen ostopäätöksen tekemistä.
Hakutulosten kärkipaikat ovat niitä, joiden linkkejä klikkaillaan eniten. Hakukoneet ovat erityisen hyvä keino tavoittaa uusia silmäpareja, joille yritys ei ole ennalta tuttu.
Ei siis ole ihmekään, että lähestulkoon jokainen verkkosivuasiakkaamme esittää meille toiveen siitä, voisimmeko saada juuri hänen sivustonsa nousemaan ensimmäiseksi Googlen hakutuloksissa.
Vaikka me verkkosivuntekijät tekisimme parhaamme, että asiakkaamme uusi sivusto löytyisi hakukoneista mahdollisimman hyvin, emme valitettavasti voi automaattisesti luvata ensimmäisten tulosten joukkoon pääsemistä.
Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moni asia, joista vain osaan verkkosivujen tekijä voi vaikuttaa. Parhaat tulokset saadaan pitkäjänteisellä työllä, joka jatkuu senkin jälkeen, kun sivusto on valmis ja julkaistu.
Jos joku lupaa muuta, hän valehtelee.
Mitä meille tarkoittaa hakukoneystävällisyys?
Me teemme verkkosivuista aina hakukoneystävällisiä. Hakukoneystävällinen sivusto on rakennettu niin, että sen tekninen toteutus tukee hakukonelöydettävyyttä eikä ainakaan aseta sille esteitä.
Sivuston latausnopeus on yksi monista hakukoneystävällisyyteen vaikuttavista teknisistä asioista. Nopeasti latautuvat sivustot nousevat paremmin esiin hakukoneissa ja ovat hitaita sivustoja käyttäjäystävällisempiä. Nopeuteen vaikuttaa moni seikka. Sivustoa voivat hidastaa esimerkiksi ylimääräiset lisäosat tai liian suuret kuvatiedostot.
Hakukoneystävällisyys tarkoittaa meille myös sitä, että otamme hakukoneet huomioon sisältöjä luodessamme. Pohdimme sivuston rakennetta ja sisältöjen hierarkiaa käyttäjä- ja hakukonenäkökulmasta. Asetumme sivukävijän asemaan ja mietimme, millaista tietoa hän sivulta etsii ja miten sen voisi löytää parhaiten. Mietimme, millaisin sanoin aiheesta voisi etsiä tietoa, ja miten noita sanoja voi käyttää sivustolla niin, että se tukee sivukävijän kokemusta.
Sisältöjen lisäksi luomme jokaiselle sivulle metakuvauksen ja hakukoneotsikon (SEO titlen), jotka auttavat sivustoa erottumaan edukseen hakukoneissa.
Sivuston valmistuttua luomme sivustokartan ja ilmoitamme sen puolestasi Googlelle Google Search Console -palvelun kautta. Sivustokartan luominen on yksi tärkeimmistä asioista hakukonenäkyvyyden kannalta.
Eikä siinä vielä kaikki! Teemme muitakin pieniä ja isompia toimia saadaksemme sivustostasi mahdollisimman helposti löydettävän. Ihan kaikkeen emme kuitenkaan pysty – ainakaan pelkän yksittäisen verkkosivuprojektin puitteissa.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa jatkuvia toimenpiteitä
Googlen hakutulosten kärkeen nouseminen vaatii toimenpiteitä myös sivuston julkaisun jälkeen.
Hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa (Search Engine Optimizationissa) sivusto pyritään saamaan hakutulosten kärkeen nimenomaan joillain tietyillä hakusanoilla. Hakukoneystävällisyyteen verrattuna hakukoneoptimointi on hidasta ja työlästä: se vaatii pitkäjänteistä työtä, säännöllisiä toimenpiteitä ja jatkuvaa tulosten seurantaa.
Hakukoneoptimointiin kuuluu esimerkiksi hakusanatutkimuksen tekemistä, hakusanastrategian luomista ja noudattamista, tavoitteellista sisällöntuotantoa ja vanhojen sisältöjen jatkuvaa päivittämistä. Jos hakukoneoptimointia tehdään laajasti, se voi pitää sisällään verkkosivujen optimoinnin lisäksi sosiaalisen median profiilien optimointia, sillä onhan YouTube maailman toisiksi suosituin hakukone, ja sometilit voivat nousta esiin myös Googlen tuloksissa.
Hakukoneoptimointia ei koskaan tehdä sokkona eikä sen tuloksia useinkaan seurata pelkästään omaa sivua googlaamalla. Tavoitteellisessa SEO-työssä hyödynnetään yleensä kävijäanalytiikkaa ja erilaisia hakukoneoptimointiin ja hakusanatutkimukseen tarkoitettuja työkaluja, joita on tarjolla sekä maksuttomina että maksullisina. Maksuttomilla työkaluilla pääsee hyvin alkuun, mutta pitkässä juoksussa maksullisten työkalujen hankkiminen voi säästää aikaa ja vaivaa.
Tarjoamme hakukoneoptimointia erillisenä palveluna, jota voidaan toteuttaa kokonaisuutena tai osina (kuten hakukoneoptimoituina sisältöinä blogiin). Vaikka ostaisit hakukoneoptimointipalveluja meiltä tai joltain muulta ammattilaiselta, on sinun hyvä tutustua SEO:n pääperiaatteisiin itse, sillä siten pystyt arvioimaan paremmin ostamasi palvelun tasoa ja tuloksia.
Kustannussyistä monet haluavat ainakin kokeilla tehdä hakukoneoptimointia itse, ja siksi loimme SEO-oppaan avuksi omatoimisille. Lataa maksuton opas.
Älä unohda sivustollasi käyviä ihmisiä
Teknisen toteutuksen ja sisältöjen lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa myös domainin ikä: lähtökohtaisesti voi sanoa, että mitä vanhempi sivusto, sitä parempi näkyvyys. Tuoreen sivuston näkyvyys on huonompaa kuin vanhan, sillä hakukoneilla kestää oma aikansa indeksoida uudet sivut.
Toisaalta vanhankin sivuston hakukonenäkyvyyden voi pilata käden käänteessä vaikkapa sivustouudistuksen yhteydessä, jos ei muista esimerkiksi pyytää Googlelta uudelleenindeksointia tai tehdä vanhoilta sivuilta uudelleenohjausta uusille sivuille.
Hakukoneoptimointia tehdessä saattaa helposti unohtaa, että sivustot ovat olemassa ennen kaikkea ihmisiä varten. Tämä johtaa toisinaan vaivaannuttaviin toteutuksiin, joissa hakusanoja on lueteltu kotisivuille konemaisina listoina – ei kovin lukijaystävällistä, saati visuaalisesti miellyttävää.
Liika hakukoneoptimointi voikin kääntyä itseään vastaan, sillä kaiken muun lisäksi näkyvyyteen vaikuttaa kävijöiden käyttäytyminen sivustolla.
Hakukonenäkyvyyden kannalta on toivottavaa, että kävijät klikkaavat itsensä Googlesta sivustolle mahdollisimman usein ja viihtyvät sivustolla mahdollisimman pitkään. Hakukoneiden algoritmit tulkitsevat nämä seikat merkiksi siitä, että sisältö a) vastaa hakutermiä ja b) vastaa metakuvausta ja SEO-titleä ja c) kiinnostaa sivukävijöitä. Tällaista sivustoa Google suosittelee mielellään, sillä onhan sen jalo tehtävä palvella hakukoneita käyttäviä ihmisiä.
Kärsivällisyys kannattaa ja yhteistyö tuo parhaat tulokset
Kilpailu hakukonenäkyvyydestä on suurta, ja kilpailussa mukana pysyminen vaatii aktiivisuutta. Saavutettu näkyvyys voidaan menettää nopeastikin, jos tilannetta ei seurata ja jos siihen ei pystytä nopeasti mukautumaan.
Hakukoneoptimointi voi vaikuttaa isolta ja monimutkaiselta asialta, mutta siinäkin kyse on pienistä teoista, jotka parhaimmillaan kasautuvat isoiksi tuloksiksi. Näitä tekoja voi kuka tahansa verkkosivuja päivittävä tehdä itse, mutta apua on myös tarjolla silloin, kun aikaa, osaamista tai motivaatiota itse tekemiseen ei ole.
Kun kaipaat apua sivustosi hakukonenäkyvyyden parantamiseen tai haluat ostaa valmiita hakukoneoptimoituja sisältöjä asiakkaitasi palvelemaan, ota yhteyttä.