
Me verkkosivufirmat tykkäämme toistella hokemaa, että kaikilla yrityksillä täytyy olla nettisivut. Se ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa. Verkkosivuilla pitää olla syy ja tavoite, muuten niitä ei kannata tehdä ollenkaan. Jotta voisit asettaa verkkosivuillesi tavoitteen, tulee sinun ensiksi olla selvillä siitä, millaisia ovat ylipäänsä yrityksen sekä brändin tavoitteet ja strategia.
Tietystikään kaikkien yritysten ei tarvitse olla netissä. Jos asiakkaasi eivät ole netissä, niin eivät verkkosivut ole mikään itseisarvo, joka pitää väen vängällä saada, koska toisillakin on.
Ei nimittäin suinkaan riitä, että yrityksellä on olemassa verkkosivut. Sivujen tulisi myös olla sellaiset, että ne palvelevat sekä asiakasta että yritystä itseään. Eihän ole mitään järkeä käyttää aikaa, rahaa ja vaivaa puolihuolimattomasti toteutettuihin verkkosivuihin, joita ei oikein kehtaa edes mainostaa kenellekään ja jotka eivät tue verkkosivuille asetettuja tavoitteita. Vielä järjettömämpää on rakentaa verkkosivut ilman, että niille asettaa tavoitteita ollenkaan.
Ennen verkkosivuprojektin aloittamista tulisi aina miettiä, miksi ja kenelle verkkosivut tehdään. Verkkosivuilla voi olla useitakin samanaikaisia tavoitteita.
Tavoitteita verkkosivuille voivat olla esimerkiksi:
- brändin rakentaminen
- tunnettuuden kasvattaminen
- myynnin lisääminen
- vaikuttaminen ja ajatusjohtaminen
- sisältömarkkinointi ja hakukonenäkyvyyden parantaminen
- asiakaspalvelu.
Älä siis hanki verkkosivuja vain siksi, että ne pitää olla. Mieti sen sijaan, miten verkkosivut voivat palvella liiketoimintaasi, hyödyttää sinua ja auttaa sinua työssäsi.
Jos ja kun verkkosivuille on asetettu tavoite, tulisi siitä myös viestiä selkeästi kaikille verkkosivujen toteutuksessa mukana oleville, jotta he voivat tehdä työnsä hyvin. Verkkosivujen suunnittelijan lisäksi tavoitteista kannattaa kertoa ainakin graafikolle, valokuvaajalle ja muille sisällöntuottajille, sillä verkkosivujen sisällöt ovat luonnollisesti tärkeässä roolissa, kun halutaan saavuttaa tuloksia verkkosivujen avulla.
Verkkosivut ovat brändin koti
Verkkosivujen tavoitteet ovat aina yhteydessä brändin tavoitteisiin.
Moni pientä yritystä pyörittävä kenties kavahtaa koko brändi-sanaa. Ja vaikka olisikin myöntynyt ajatukselle tietoisesta brändinrakennuksesta, voivat brändin tavoitteet tuntua hankalasti hahmottuvilta. Brändi on kuitenkin niin kietoutunut kaikkeen yrityksen olemiseen ja tekemiseen, että oikeastaan se on mukana kaikissa päätöksissä, toiveissa ja suunnitelmissa.
Jos olet esimerkiksi ajatellut, että haluaisit olla helposti asiakkaidesi tavoitettavissa ja tulla tunnetuksi ystävällisenä ihmisenä, olet jo asettanut tavoitteita brändillesi. Seuraavaksi otat konkreettisia askelia kohti noita tavoitteita. Saatat hankkia WhatsApp-sovelluksen vaivattomaan viestittelyyn ja alat tervehtiä asiakkaita iloisemmin heidän astuessaan sisään. Verkkosivuilla vastaavia askelia voisivat olla, että kirjoitat verkkosivutekstit ystävälliseen sävyyn ja lisäät sivuillesi hymyileväisen kasvokuvan itsestäsi sekä live chat -mahdollisuuden.
Brändi ei siis todellakaan tarkoita pelkkää visuaalista ilmettä, hienoa logoa ja kauniita värejä. Brändiin liittyvät yhtä lailla tekstisisällöt ja niiden sävy sekä ylipäänsä kaikki mikä liittyy yritykseen, sen toimintaan ja sen kanssa toimimiseen niin verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa kuin kasvokkainkin.
Verkkosivut ovat se paikka, jossa kaikki brändiin liittyvä nivoutuu yhteen.
Mikäli brändiin ja verkkosivuihin liittyvät tavoitteet eivät ole vielä kristallinkirkkaina mielessäsi, kannattaa pysähtyä hetkeksi ajattelemaan. Kun tavoitteet on asetettu niin brändille kuin verkkosivuillekin, suunnittelutyö on jo aika pitkällä.
Vain tavoitteet määrittämällä voit olla varma, että verkkosivusi ovat oikeasti tarkoituksenmukaiset. Tavoitteisiin voit peilata onnistumistasi, ja niistä tietoisena voit tarvittaessa muuttaa toimintatapojasi.
Kun tarvitset apua verkkosivujen suunnitteluun tai päivittämiseen, varaa aika maksuttomaan suunnittelutapaamiseen täältä.