Viime kirjoituksessamme perustelimme, mitä hyötyä on yritys- tai asiantuntijablogin kirjoittamisesta. Väitimme myös, että usein kyse ei ole siitä, halutaanko blogia kirjoittaa vai ei, vaan kyse on enemmänkin ajan ja ideoiden puutteesta tai kirjoittamisen aiheuttamasta epävarmuudesta. Tässä tekstissä jaamme 5 vinkkiä siihen, mistä voit ammentaa aiheita blogiteksteille, jotta ideoiden puute ei ainakaan olisi esteenä kirjoittamisellesi!
1. Kerro työsi arjesta
Kokemuksen myötä kertyvän ammattitaidon ja työtä sujuvoittavien rutiinien kääntöpuolena on se, että saatamme tulla sokeaksi osaamisellemme ja työmme erityispiirteille. Oma työympäristö, itselle tärkeät työvälineet ja työn arki voivat vaikuttaa niin itsestään selviltä, ettei niiden ajattelisi kiinnostavan ketään. Ulkopuolisille niihin voi kuitenkin liittyä paljon uutta ja yllättävää.
Lukijan ja asiakkaan näkökulmasta voi olla kiinnostavaa oppia, miten tietty tuote tai palvelu syntyy ja millainen prosessi sen taustalla on. On mukavaa tutustua ihmisiin kaiken takana, ja yrityskin jää paremmin mieleen kun on kasvot, jotka yhdistää siihen. Työmenetelmien ja -välineiden esittelystä taas voi olla konkreettista apua samaa työtä tekeville.
Voit kirjoittaa blogissa esimerkiksi urallasi sattuneista tapauksista, tehdyistä töistä sekä etenkin siitä, mitä työt ovat opettaneet sinulle.
2. Kirjoita ajankohtaisista asioista
Blogissa voit osallistua kentälläsi ajankohtaisiin keskusteluihin ja osoittaa, että olet ajan hermolla. Voit pohtia ajankohtaisuuksia pienessä tai suuremmassa mittakaavassa: millaiset asiat ovat puhututtaneet esimerkiksi alasi Facebook-ryhmissä, kollegoidesi Instagram-tileillä tai maailmanlaajuisesti. Tai mistä sellaisesta aiheesta ei puhuta, josta sinun mielestäsi olisi syytä puhua?
Ajankohtaisista asioista pysyt parhaiten kärryillä seuraamalla alaasi liittyviä uutisia, lukemalla kirjoja ja lehtiä sekä seuraamalla keskusteluja sosiaalisessa mediassa.
Myöskään organisaation sisäisiä ajankohtaisia asioita ei kannata unohtaa. Ainakaan silloin ei kannata jättää kirjoittamatta, jos ajankohtaiset asiat vaikuttavat asiakkaisiin positiivisesti!
Ajankohtaisten asioiden tuominen blogiin on matalan kynnyksen viestintää, jolla voit lisätä läpinäkyvyyttä ja tuoda lisää inhimillisyyttä verkkosivuillesi.
3. Tarjoa ratkaisuja
Blogitekstiesi tulisi tarjota lukijalle jotakin: apua, viihdykettä, uutta tietoa, inspiraatiota.
Mieti, miten lukija päätyy blogiisi. Etsiikö hän esimerkiksi hakukoneesta ratkaisua johonkin ongelmaansa? Jos, niin mihin ongelmaan ja millä hakusanalla? Kun keksit vastauksen näihin kysymyksiin, tiedät mistä kirjoittaa – ja miten kirjoittaa niin, että asiakkaat löytävät tekstisi.
Aina ratkaisujakaan ei tarvitse olla: joskus voi riittää, että ylipäänsä kirjoitat aiheesta, joka asiakasta mietityttää. Osoitat näin tiedostavasi ongelman ja tarjoat asiakkaalle tukea ja myötätuntoa.
Jos et oikein tiedä, minkälaisia ongelmia asiakkaallasi on, niin eipä hätää! Hyödynnä ihmeessä somekanaviasi ja kysy seuraajiltasi, millaiset aiheet heitä kiinnostavat. Voit myös tehdä asiakas- ja hakusanatutkimusta. Tässä voit hyödyntää työkaluja, kuten answerthepublic.comia, joka näyttää millaisia sanoja ja lauseita tiettyyn aiheeseen liittyen haetaan.
4. Inspiroidu toisista
Lue toisten alan toimijoiden blogeja ja seuraa somessa käytyjä keskusteluja. Osallistu keskusteluihin sekä sillä alustalla, jossa keskustelua käydään, että omassa blogissasi.
Huomaa, että inspiroituminen ei kuitenkaan tarkoita kopioimista! Älä siis tyydy toistamaan omassa blogissasi samaa mitä toiset ovat jo sanoneet. Vastaa keskusteluun omalla mielipiteelläsi, omalla osaamisellasi ja omasta ainutlaatuisesta näkökulmastasi käsin.
5. Harrasta vieraskynäilyä
Blogia ei suinkaan tarvitse kirjoittaa aina yksin tai omalla porukalla. Voit suunnitella ja kirjoittaa tekstejä yhdessä vaikkapa yhteistyökumppanin, kollegan tai asiakkaan kanssa. Tällöin kirjoituksissa voidaan esimerkiksi tarjota ratkaisuja yhteisten asiakkaiden ongelmiin tai valottaa tiettyä asiaa useammasta eri näkökulmasta.
Jos sinulla ei ole tarjota ratkaisua asiakkaasi ongelmaan, mutta tiedät jonkun jolla on, voit kutsua tämän tyypin vieraskynäilijäksi blogiisi ja tehdä vaikutuksen asiakkaisiisi täsmäiskuna toteutetulla yhteistyöllä.
+ Ei saa kirjoittaa henkilökohtaisista asioista – vai saako?
Blogiin tekstilajina liittyy kokemuksellisuus ja henkilökohtaisuus, ja etenkin lifestyle-blogit kietoutuvat vahvasti kirjoittajansa elämän ja persoonan ympärille. Yritys- tai asiantuntijablogi ei kuitenkaan pääosin ole paikka henkilökohtaisille asioille.
Älä siis kirjoita siitä, miten vapaapäiväsi sujui, mitä ostit alennusmyynneistä tai miten naapurisi ajaa sinut raivon partaalle. Älä varsinkaan paljasta virheitäsi tai mitään sellaista, mikä voisi syödä uskottavuuttasi asiakkaan silmissä – paitsi silloin, jos sille on perustelut. Toisinaan voi olla paikallaan kiertää ”itse asiaan” hyvän tarinan kautta, ja inhimillisille mokille ja oppimiskokemuksillekin on ehdottomasti paikkansa.
Muista kuitenkin, ettei puhetta kannata koskaan kääntää pelkästään itseen. Aina kannattaa pitää ajatukset siinä, mistä on hyötyä ja iloa lukijoillesi.